Forum

Nødvendigt at fjerne træ/busk helt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 20. marts 2017 kl. 16.35

Jeg har ryddet i noget meget tæt vildnis i vores have. Vi er nye her, så jeg ved ikke hvad det er, men træet/busken, som gæmte sig bag en kæmpe brombærbusk, var helt tør og med utrolig mange grene. De fleste grene var helt porøse og når jeg klippede dem over, var snittet grønligt og med en ring indeni. På flere af grenerne var der orange svamp på. Når jeg googler ligner det bævresvamp.

Jeg vil gerne plante noget andet der den stod (måske forsythia), men er usikker på om jeg må lade det som er igen stå, eller om rødder og stubbe skal væk. Jeg vil helst undgå det, men vil det ødelægge for en helt lille ny forsythia eller et staudebed at det bliver stående? Og hvis den kan blive, hvor tæt på må jeg plante noget?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2017 kl. 19.37

Man skal aldrig som ny haveejer fjerne eksisterende planter, før man ved, hvad det er - enten kender dem, eller har set en hel sæson, og hvordan det passer ind i omgivelserne.
Jeg har stadig en blodbøg, som jeg besluttede at fælde i efteråret 1980!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 20. marts 2017 kl. 20.28

Tak for dit svar.

Jeg ved det godt. Jeg har set den gennem en sommer, og den er død. Spørgsmålet er, om hele stubben skal fjernes eller om den kan blive stående. Nogen der ved?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2017 kl. 21.02

Lad den endelig stå, hvis du er til natur og liv i haven. En nyplantet sund busk vil næppe blive smittet med noget. Er den død bliver den naturligt nedbrudt af svampe, bakterier og insekter. Fugle vil søge føde blandt nedbryderne. Smid evt. en Klematis i jorden ved foden af den døde busk og efter nogle år har du en hule af Klematis med plads til fuglereder.

Husk også vand i haven - et par fuglebade gør en forskel.

Held og lykke med haven.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 20. marts 2017 kl. 21.06

Tak for svar!

Klematis ved foden var en god ide! Det vil jeg helt sikkert overveje. Og ja, hvis stubben ikke er til skade, tænker jeg, at den vil give lidt natur i haven.

Nyt svar til emnet »Nødvendigt at fjerne træ/busk helt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nødvendigt at fjerne træ/busk helt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider