Forum

Sommerfuglebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper C",), 17. april 2005 kl. 22.11

Godaften

Hvordan og ikke mindst hvornår ser man om en sommerfuglebusk (buddleia davidii) har overlevet vinteren? Den er plantet sidste år og skulle jo gerne overleve.

Venlig hilsen
Jesper Hansen

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 17. april 2005 kl. 23.13

Der skal gerne være friske skud på nu, hvis ikke så klip grenene ned, start oppefra, og bliv ved til du når det grønne inde under barken. Sommerfuglebusk skal helst dækkes om vintenen, ligesom roser.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Tange, 19. oktober 2005 kl. 14.19

Kan man godt plante sommerfuglebuske nu?

Og i så fald, hvordan skal det gøres og hvordan skal de behandles om vinteren?

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. oktober 2005 kl. 7.29

En sommerfuglebusk kan plantes på nuværende tidspunkt. Den plantes som enhver anden plante. Det vil sige, at jorden skal holdes tilpas fugtig, indtil rodsystemet har fået kontakt.

Efter min erfaring er der i øvrigt ingen grund til at foretage sig noget som helst omkring planten før midt i april næste år, hvor busken kan skæres ned til 25 centimeter over jordhøjde.

Jeg har fire buske i min have. De er placeret forskellige steder og har overleveret samtlige vintre uden tildækning af nogen art.

Selv uden en beskæring i foråret vil man kunne glæde sig over en flot busk, men jeg foretrækker beskæringen.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Holm, 10. marts 2007 kl. 11.47

Hvornår er rette tidspunkt at beskære sommerfuglebusken?

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 10. marts 2007 kl. 14.22

Til Hans Peter Holm.

Til dit stillede spørgsmål har du jo svaret fra Ole Nielsen, (se 3 /4 her)
Hvis en sommerfugl-busk skal beskæres? det er nemlig ikke altid nødvendigt – så skal den beskæres sidst i april – lad os sige 1.maj.

Peter.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Lorentzen, 20. april 2007 kl. 18.12

Jeg har hørt, at man godt kan tage en gren fra en sommerfuglebusk og plante den et andet sted – den skulle være nem at få til at vokse. Er det rigtigt og hvordan skal jeg gøre?

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Thøgersen, 26. juli 2008 kl. 10.45

Angående sommerfuglebusk, skal de visne blomster klippes af eller hvad må man gøre det, sker der noget ved det
mvh Kim

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. juli 2008 kl. 11.15

Der sker intet ved at fjerne de visne blomster. Tværtimod.

Jeg vil i øvrigt henvise til nedenstående link:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/801.html

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 26. juli 2008 kl. 18.02

Ole Nielsen tak for svaret det er dejligt når der bliver svarret det er da en side man kan bruge fortsat god weekend

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken, 15. august 2008 kl. 11.13

Jeg tog stiklinger af min mormors gamle sommerfuglebusk sidst i maj og alle på nær én er blevet til noget.

Jeg har nu plantet 5 af dem ud, de skal erstatte en kæmpestor grim tuja som giver læ på vores terrasse.

Jeg vil bare lige høre, om der er nogen der har erfaring med hvor meget sådan nogle stiklinger kan vokse ind til næste forår, så jeg ved hvor meget jeg kan beskære tujaen.

mhv mejse

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 25. august 2008 kl. 23.07

Jeg plantede for 12 år siden 4 sommerfuglebuske i 4 forskellige lilla nuancer. Nu har alle samme farve – vil det sige at de helst ikke skal stå for tæt på hinanden. Havearkitektens tegning med mål blev nøje fulgt – først for et par år siden da én af dem væltede i storm blev den beskåret – hovedgrenen var på tykkelse med en arm – det skød flot frem med nye grene og blomster – men blomsterne er ikke blevet så store som de var da jeg startede med dem. Jeg skal i gang med at forynge de øvrige da de nu er så høje at de har bøjet sig ned – den ene busk har ellers brugt en kæmpebambusbusk til at lægge sig i – men da den begyndte og blomstre og jeg af erfaring vidste at så kunne jeg lige så godt starte med at klippe den ned – men der sker det forunderlige at bambussen skyder nye skud op nede fra roden! Resten får nu lov at blive stående og afvente udviklingen – og den skærmer jo også sommerfuglebusken mod frosten. Jeg var ikke klar over man kunne bruge grene til at formere busken med – derimod har jeg haft flere der er selvsåede. Skal jeg ikke gå meget langsomt frem med at beskære mine store kraftige buske eller kan jeg skære dem af 25–40 cm i højden – jeg vil nødig miste dem selv om de har samme farve – for sikke et hav af sommerfugle hvert år – set ovenfra er det et utroligt smukt syn.

mvh Lise

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2008 kl. 14.09

Hej Mejse og Lise

Til Mejse
Sommerfuglebuskene vokser ikke ret meget mere i år – men du kan godt gå hårdhændet til værks på Thujaen. Sommerfuglebuskene trives ved at få meget lys og har gavn af nogle greb-fulde kompost som "fodpose" i vinter.

Sommerfuglebuskene kommer næppe til at give helt så meget læ på din terrasse, som thujaen gør – men til gengæld er de jo yderst dejlige at kigge på i blomstringstiden!

Til Lise
Dit tanke om hård beskæring ned til 25 cm er god nok – det vil give en masse nye skud, så blomsterfloret til næste sensommer bliver rigtig flot.

Men vent med beskæring til det tidlige forår – og husk at et let jorddække med kompost vil gavne buskenes trivsel.

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 28. august 2008 kl. 1.50

Tak til dig Lone – så lærte jeg også noget nyt i dag
Mange hilsner Lise L

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. august 2008 kl. 10.37

Jeg har 4 sommerfuglebuske i min have.

De bliver alle klippet ned til en højde på omkring 30 centimeter omkring april og når alligevel i løbet af sommeren en højde på godt 2 meter.

Det er min erfaring, at sommerfuglebusken overlever enhver beskæring.

Jeg har så sent som i går været nødsaget til at fjerne en del grene fra en af buskene for at skaffe passage med en trillebør mellem busken og en hæk.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena, 4. september 2008 kl. 11.03

Nu har jeg lært at sommerfuglebusken skal beskæres om foråret og via linket at jeg godt kan fjerne de visne blomsterstande. Jeg har dog stadig et par spørgsmål og håber på flere kloge råd!

1. Kan jeg alligevel beskære sommerfuglebusken nu efter afblomstring, uden at den tager alt for meget skade?

– Jeg har en sommerfuglebusk der fylder for meget og desuden ikke er pæn som den nu ser ud, men jeg vil gerne beholde den i en mindre og pænere størrelse. Helst vil jeg skære den helt tilbage allerede nu...

2. Er det ikke sådan, at man normalt godt kan beskære blomstrende busker efter afblomstring, eller har jeg misopfattet det?

3. Kan man opstamme en sommerfuglebusk?

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. september 2008 kl. 19.44

Hej Helena

Du kan da beskære på alle årstider og så langt ned eller højt oppe, som du ønsker... også de blomstrende buske.

Det som er svært ved at give råd om beskæring er vinterens uforudsigelighed på vores breddegrader.

Det er simpelthen ikke muligt at vide på forhånd, om der kommer frost og udtørrende vind i perioden fra beskæring til næste knopskydning.

Hvis de hvilende knopper beskadiges af frost og / eller udtørring, så kan du opleve, at det sammen med en hård beskæring sommeren forud forhindrer planten i at leve længere – der kan være så få muligheder for at den kan sætte nye skud og blade, at den ikke kan samle solenergi nok til nyvækst.

Der er mindst to fordele ved at vente med beskæring til foråret:
Det er muligt efter vinteren at vurdere, hvor langt ned, det er forsvarligt at beskære, uden at der kommer til at mangle "vækstpunkter".

Den anden fordel er, at planten kan lagre mest mulig energi ved at have mange (sukkerproducerende) blade til langt hen på efteråret, hvor mangel på lys og lave temperaturer sætter en stopper for fotosyntesen.

Planten anvender denne energi til forårets skudvækst.

Men hvis du vælger at gøre forsøget med at beskære nu, så kan du hjælpe stubben / stubbene med at klare sig gennem en (måske?) hård vinter ved at give planten en fodpose af halvomsat kompost og ved at dække den lidt til med granris, hvis der kommer en barfrostperiode.

Jeg håber, at dette var svar på ihvertfald noget af det, du er i tvivl om.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen fra
Lone

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. september 2008 kl. 20.02

Angåendne sommerfuglebusk så beskærer jeg den ad 2 gange...efter engelsk model...første gang er nu efter blomstring...jeg klipper den ind pr gren til 4 knop par pr gren...de begynder så at gro efter beskæring...de 2 ydeste knopper...og vil også sætte en blomst hvis vejret er dertil...anden gang jeg beskærer er til foråret når faren for frost er ovre...beskærer ind til de sidste 2 bladknopper som så får lov til at gro...mine med tilvækst fra 150cm til 3–4m...og igen efter blomstring gentages det hele igen...

fra erik esb ø

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Olesen, 12. september 2008 kl. 12.04

Hvornår er det bedste tidspunkt at flytte en sommerfuglebusk? hilsen randi

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 13.06

I marts -april måned, når faren for den værste frost er ovre. Husk at få så meget rod med som muligt

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anton Foght, 9. maj 2009 kl. 20.41

Dejligt med så mange gode råd om sommerfuglebusk. Jeg har netop fået en forærende og havde tænkt mig at plante den i en stor dyb trækrukke. Er der nogen der har erfaring med om den kan klare frosten i sådan en? Skal man evt. pakke krukken ind til vinter?

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hobitten Schmidt, 10. maj 2009 kl. 6.44

Hold da op, hvor er jeg glad for, at havenyt er opfundet, og jeg læser alle indlæg med fornøjelse. Nå men vil egentlig ikke spørge om noget, jo der er et enkelt spørgsmål, vi har et mini / dværg æbletræ Ingrid Marie, har vi fået af vide det er, det har fået nogle meget grimme blade, der er noget hvidt skum på dem og nogle meget små larver, eller hvad det nu er.bladene er også lagt sammen. Vi ved ikke hvor gammelt det er, (har kun boet her i 2 år) de to år har den også set sådan ud, og under 10 æbler på. Håber i kan hjælpe mig.Der er lige en tig mere, er der nogen som har en god ide til hvordan vi holder fremmede katte, ude af vores køkkenhave,eller så de ikke besørger i vores græsplæne og urtebed. En god sommer til alle
Hilsen fra Hobitten

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 2. juni 2009 kl. 22.54

Hvordan laver man en ny sommerfuglebusk selv, altså fra en man allerede har?

Hvor skær man den henne og hvormeget?

Og hvordan former/ laver man selv en clemitis af egen plante?

Håber nogen kan hjælpe mig.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Kjer, 3. juni 2009 kl. 7.23

Hejsa

Spændende at læse alle de gode råd om sommerfuglebusken, som er en utrolig smuk busk at nyde i haven.

Jeg har selv én, som nærmest er blevet til et træ, og jeg er også interesseret i at vide helt præcis, hvordan man selv laver en ny busk af sin egen eksisterende busk, og så fald jeg over dette link:
www.dr.dk/Templates/NewsArticle.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7BDEFFB978-BFDE-471F-B43B-D708ECD631A4%7D&NRORIGINALURL=%2FRegioner%2FRegionalen%2FGoFormiddag%2F2006%2F08%2F09102614.htm%3F&NRCACHEHINT=Guest

Prøv at se, om du kan få noget ud af det :)

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 3. juni 2009 kl. 13.55

Hvordan former man egen clemitis blomster?

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanna Olafsdóttir, 9. august 2009 kl. 14.10

Hvordan planter man sommerfuglebuske, tar man stiklinger eller grene eller tar man op med rod, jeg har en masse, men der mange der ønsker at få del i disse kønne planter

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Kjer, 9. august 2009 kl. 18.05

Hejsa :) Prøv at se det link, som jeg har sendt ovenfor – her får du en hel præcis guide på, hvordan man gør...

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viva Eibe Sternsdorf, 23. august 2017 kl. 14.40

Hej. Vores sommerfuglebuske trives ikke helt. De blev flyttet hertil sidste år og kom sent i gang i foråret. Blomsterne er fine og talrige, men bladene visner nedefra.
Kun de øverste er stadig grønne. Resten bliver gule og krøller sammen.
Jeg har læst at busken bedst kan lide lettere jord, og vores er ler-muld.
Kan det være derfor?

Nyt svar til emnet »Sommerfuglebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sommerfuglebusk

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider