Forum

Tidspunkt for sætning af fresia-løg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Andreassen, 18. maj 2005 kl. 15.30

Jeg skal have plantet ca. 60 fresia-løg, hvoraf jeg skal anvende blomsterne til vores bryllup den 13. august.

Jeg er meget i tvivl om, hvornår de skal sættes (på friland), for at ramme det rigtige blomstringstidspunkt. På posen står der at de skal sættes mar-maj og blomstre jul-sep. Jeg er endvidere i tvivl om, om de kun blomstre blomstre gang eller om der kommer flere stængler på hvert løg – jeg kan ikke huske det fra sidst jeg havde fresia i haven –
er der nogen, der har erfaring med dette og kan give mig nogle gode råd?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Holst, 14. april 2007 kl. 16.44

Fresia i foråret.Tidspunkt for lægning af løg

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. april 2007 kl. 19.50

Jeg har ikke lagt mine endnu, jeg syntes at det stadig er lidt for koldt om natten, så jeg venter til sidst i April eller lige først i Maj. De skal nok nå at blomstre i år.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. april 2007 kl. 20.40

Kære Lene
Jeg tror, du skal vente til starten af maj. For hvis de sætter spirer op af jorden og der kommer en smule nattefrost, tager de skade. Statistisk siger man, at der kan komme nattefrost helt til midten af maj, men det tager jo også en uge for spirerne kommer op over jorden. God bryllup!

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 18. april 2007 kl. 14.45

Tjaa, hvis der altså overhovedet kommer noget op af jorden. Jeg har dårlige erfaringer med fresia på friland, enten kommer der slet ingen ting, eller kun en enkelt stilk eller to. Hvis jeg skulle bruge fresia til et bryllup, så ville jeg satse på blomsterhandleren.m

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Lyberth, 24. maj 2007 kl. 1.08

Måske kan denne side hjælpe dig:

www.seneka.dk/ole/haven.htm

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hofmeister, 25. maj 2007 kl. 10.15

Tak for de mange gode indlæg på mit spørgsmål ang. lægning af fresialøg, som skulle anvedes til borddekoration til vores bryllup i aug. 2005.

Jeg fik dog sat nogle fresialøg, men der var ikke den store gevisnt. Men heldigvis har jeg en god blomsterhandler som kunne hjælpe med de manglende blomster, som jeg ikke selv var heldig med at fremdyrke.

Mvh
Lene Hofmeister

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Nedergaard, 22. september 2008 kl. 15.25

Kan fresia ikke blive i jorden om vintern?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Vestergaard, 23. september 2008 kl. 21.28

Nej, de kan ikke tåle frost.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lange, 18. oktober 2012 kl. 0.49

Hej, jeg sætter mine fresialøg i jorden marts, april måned afhængig af temperatur. Der gødes 1 gang om måneden. Som regel kommer de første blomster sidst i juni eller først i juli. Når de er afblomstret her sidste oktober tages løgene op, lægges på aviser i f.eks carport til tørring, skal så skilles af fra stilk og løg. Løgene opbevares det varmeste sted i huset mindst 3 måneder. Jeg har i år plukket 6.585 blomster. Jeg har også rigtigt mange løg men det er en af mine foretrukne blomster, jeg har også 160 fuchsiaer som lige er lagt i drivhus kælder så de er klar til vinter, disse planter har jeg derved genbrugt i over 10 år. Jette.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. oktober 2012 kl. 7.33

Hej Jette -

det lyder som om du har styr på dem :)

Jeg har også lidt svært ved at få dem til at lykkes - kunne du ikke fortælle lidt i detaljer, hvad du gør? Sættedybde og den slags?

Tak :)

mvh
Anja

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. oktober 2012 kl. 20.35

Hej Jette.

Ja, det vil jeg også gerne vide mere om - og også hvordan du overvintrer fuchsiaerne .

Hilsen AG

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lange, 19. oktober 2012 kl. 0.12

Hej, jeg har engang læst og jeg tror det er det vigtigste, at løgene skal opbevares varmt i mindst 3 måneder, andre løg og knolde skal opbevares køligt. Før jeg læste dette havde jeg ikke held med fresiaer. Løgene sætter jeg i ca 8-10cm dybte, hvis de sættes i rækker som jeg gør er det nemt at "hyppe" om dem så de ikke vælter. Fuchsiaer tages ud af potten, jorden bankes af, alt urteagtigt klippes af, (blomster, blade og stængler). I mit drivhus hvor der i midten er en gang, er der gravet ud, siderne beklædt med lecasten, på højkant, der lægges alle fuchsiaer fra oktober til ca april. Ved denne opbevaring ligger de frostfrit og let fugtigt. Før jeg fik drivhus gravede jeg et hul i jorden, satte flamingoplader i siden, dækkede over med aviser, eller halm, derefter meget jord, altså en jordkule. Hilsen Jette

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. oktober 2012 kl. 15.25

Hej Jette.

Tusind tak for tips. Det skal prøves :-)

Hilsen AG

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bentus Lillebror, 21. marts 2015 kl. 15.13

Hej Søs

Hvilken jord er bedst.
Sand, muld, ler.
Skal det være sur jord. eller hvad

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen-Mette Hindberg, 27. april 2021 kl. 13.53

Har lige sat min fresia løg til forspring i drivhuset.
Er meget i tvivl om de mange små baby løg.
Kan de også plantes ?
Bliver de til noget i år.?
OG HVORDAN DRIVER MAN FRESIA FREM I DRIVHUSET I VINTER TIDEN ????

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2021 kl. 14.19

De små babyløg kan plantes hver for sig og med tiden blive til voksende planter, der vil blomstrer.

Så vidt jeg kan Google mig til så skal freesia have mindst 17 grader for at vokse og blomstrer. Dette gælder også i drivhuset. Derfor er det enten fremdrevet planter fra væksthuse med varme, eller planter fremdrevet exotiske steder(såsom Sydafrika) og eller Thailand, der gøre at vores blomsterhandler kan skaffe dem det meste af året.

Du kan læse mere om freesia her :

www.haveabc.dk/0/fresia---freesia

Nyt svar til emnet »Tidspunkt for sætning af fresia-løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tidspunkt for sætning af fresia-løg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider