Forum

Og legehaven. Bundække.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 25. januar 2006 kl. 22.01

Vil gøre en sansehave. Vi har et område rundt om vores have hvor der er buske. Arealet er vel ca 3–5m bredt og 50m lang (tror jeg). Buskerne består af diverse ret høje nogle bomstrende andre ikke. Det er ikke mørkt under dem. Der er enkelte træer bla nogle "trolde nogen", en enkelt birk i hjørnet og i den ene ende er der Rhododendron. Under hele herligheden er der NØGEN jord. Her vil jeg gerne have et bundække som kan tåle div leg af børn. Dvs det skal tåle at blive trampet og løbt på. Ugiftigt, gerne duftende, og spiseligt. Gerne forskellige ting og forskellige højder men stort set ikke højere end 5–10 cm. Under Rhododendron har jeg tænkt at have blåbær og skovjordbær (ved godt de ikke kan trampes på) og så har jeg fået forslag på forsk Timian arter, Hvidkløver, Tusindfryd. Er her nogen som har flere eller bedre forslag og hvor jeg kan købe dem. Spec timian (Thymus praecox og serpyllum) har jeg svært ved at finde.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 26. januar 2006 kl. 11.16

Hej Carin
Har da et par forslag du måske kan bruge:
Alm. jordbær og skovjordbær.

Vinca minor og Vinca major (stedsegrøn m. lilla blomst)
Lave timianarter
trædebregner
hasselurt (tåler nok knap så meget trafik)
violer
Forskellige storkenæb

Under rhodondendron ville jeg vælge tranebær eller tyttebær som er lavere – blåbær er store bærbuske som kan blive 1–2 m.

Held og lykke med det

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 26. januar 2006 kl. 11.36

Så er det ikke den slags blåbær jeg tænker på. Så høje bliver de ikke i skovene hjemme i Sverige...

Hasselurten er vidst giftig – kan give hud udslet så det er ikke noget super alternativ den er ellers utrolig flot.

Flere forslag modtages gerne.

Tak så længe.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 27. januar 2006 kl. 9.36

Hej Carin
Du har ret mht. blåbærene, jeg tænkte på de storfrugtede amerikanske blåbær – dem vi finder i skov og krat er selvfølgelig ikke så store – my mistake.

mht. hasselurten, så jeg ikke oplevet udslet, men vil da være opmærksom på det.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 27. januar 2006 kl. 14.14

Hej Carin

Jeg tror din sansehave er en romantisk ide, som er lidt svær at praktisere, med de betingelser, du beskriver. Findes der et bedre bunddække for den slags leg end græs? De nævnte forslag til bunddække vil under alle omstændigheder få vanskeligt ved at trives under disse forhold, og så bliver der heller ikke megen duft at snuse til.

Venlig hilsen, Knud

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 28. januar 2006 kl. 7.30

En enkel plante som trædebregner kan være en løsning den tåler meget slid er ikke så høj at man falder i den.

Mange andre lidt højrer bunddækkeplanter knækker hvis man træder på dem i frost.

Så der for vil jeg anbefale trædebregner til gang arealerne.

Med venlig hilsen Trolle

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 29. januar 2006 kl. 4.02

Så vigtigper, så skal du ikke tage glæden fra mig vel:-)
Carin

Nyt svar til emnet »Og legehaven. Bundække.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Og legehaven. Bundække.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider