Forum

Plantning af bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 5. september 2007 kl. 22.22

Hejsa

Jeg skal ha sat bøgehæk her i slutningen af oktober. Jeg har forudbestilt nogle barrodet planter 50–80cm. Jeg har læst flere artikler her på siden, men jeg har et spørgsmål ang jord.

Vi har sandet jord. Kan jeg plante direkte i det eller skal der blandes muld i? Kan jeg nøjet med at grave et hul pr plante, eller skal jeg grave en rende? Og til sidst hvor dyb bør hul/rende være?

på forhånd tak for hjælpen

mvh
Henrik

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2007 kl. 9.43

Hej Henrik
Her er nogle gode fif – ikke alt er et must, men du kan ligeså godt gøre det så let, som muligt for dig selv og sørge for, at det lykkes.

Du skal huske at betinge dig, at planterne ikke tages af jorden før 10. november, – for du har risikoen for at op til halvdelen af planterne dør i løbet af de næste 2 år, hvis de tages op før. Hvis du spørger alle gamle gartnere, vil de give mig ret – og du får garanteret ikke grogaranti på barrods planter og arbejdet er endnu mere værd end prisen for planterne – så DERFOR.

Det er rigtig godt at lave en rende på 10–15 cm og lægge jorden til side før plantning. Derudover skal du finde et sted hvor der er en ren bøgebeplantning af ældre dato – få lov til at tage noget af de halvformuldede blade i bunden af skoven og tage et par affaldssække fulde med hjem, bladene drysses i bunden af renden – og giver de nye planter et tilskud af mikronæringsstoffer som gør at de kan optage næring fra jorden. Ligger du et vindomsust sted, kan det vare længe før planterne selv får blade til at blive liggende på jorden, så du får den samme virkning.

Vigtigt at jorden er grubet før plantning, hvis den er sammen trykket – og det er den altid, hvis der er blevet kørt i området. Det er noget der skal gøres med en meget stor traktor – eller en rendegraver, der trækker en jernklo på mindst en meters længde – gennem jorden, så der bliver riller i den dybde – og det gør at rødderne nemmere kan trænge i dybden, hvor de skal ned på langt sigt, både for at stå fast, men også for at finde vand og næring i de barske perioder.

Når du efter 10. november skal til at plante, pas på rødderne, at de ikke tørrer ud – ikke noget med at lægge dem ovenpå jorden i tørvejr – behold dem i sækken, indtil de kan komme i jorden. Plant efter en snor – ca. spadens bredde fra rækken, så generer den ikke – og plant nøjagtig 4 stk. pr. meter. Placeringen er ikke så afgørende i første omgang – du skal rette dem til før jorden fra renden lægges på plads – og så skal de stå helt nøjagtigt. Husk at vende planterne, så de er bredest mulige i længderetningen. Ikke noget med at trampe på rødderne, men i tørvejr kan du vande ganske lidt, men det er ikke nødvendigt. Iøvrigt bør man kun vande bøg i meget tørre perioder – og højst en gang om ugen, for bøgen kan ikke lide for meget vand. Rødderne skal så langt ned, at de har retning nedad, de må aldrig bukkes rundt, så stopper væksten.

God held med din hæk, som nok skal blive flot hvis du følger mine råd.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannik, 6. september 2007 kl. 19.27

Hej Boi Jensen

Lige et spørgsmål til din menig om hvornår bøgeplanter må tages op af jorden (barrodet).

Hvis planten dør,gør den det vel det 1.år ikke?hvorfor mener du at plantens 2. år er lige så kritisk.

Dens rødder er vel bedre udviklet det 2.år...

Jeg plantede selv bøgehæk i 27 Okt.2006.Og det ser ok ud endnu.

Håber på svar.

Venlig hilsen

Jannik

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2007 kl. 20.52

Hej Jannik –
Det er såmænd bare gammel erfaring plus hvad jeg efterhånden har oplevet fra mange kunder, der har købt erstatningsplanter, og vi har vendt, hvad der er sket med planter, der er gået ud.

Ofte sker det at nogle går ud i år 1 og nogle flere i år 2, når de er taget op før de er helt afmodnede.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 6. september 2007 kl. 20.54

PLANTNING AF HÆKKE:
"Der plantes normalt 4–5 hækplanter pr. meter, men til bøg og tjørn burde ikke bruges mere end 3 planter. Hækken bliver stivere og bedre jo færre planter, der er. En bøgehæk med en enkelt plante pr. meter bliver meget stærk og smuk med tykke stammer, men desværre ser man sjældent sådanne hække..."
Citatet er fra Haveejerens håndbog af Hans Petersen.

Jeg har fået samlet adskillige havebøger i min bogreol. Haveejerens håndbog fra 1976 var min første og vigtigste, for bogen giver mange rigtig gode råd til en nyslået haveejer.

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 7. september 2007 kl. 16.01

Jeg har også fine erfaringer med at plante bøgehæk i efteråret. Det var barrods, og de er plantet før den pågældende dato.

Jeg tænker det kan have noget med vinteren at gøre. Hvor hård den er?

Jeg har ligeledes plantet hæk i foråret, og det er gået ligeså godt, ikke en plante gik ud.

Så jeg tror det kan svinge meget.

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Egsgaard Nielsen, 1. oktober 2007 kl. 18.38

Jeg skal plante bøg midt i november, men vil allerede nu gå i gang med at grave renden. Jeg skal plante bøg fra 80–100 cm. Jeg har læst det er vigtigt at rødderne vender nedad. Hvor dybt skal jeg ca. grave?

Derudover en min jord meget leret. Skal jeg køre leret væk og hente noget muld og smide i renden i stedet for?

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 4. oktober 2007 kl. 19.08

Du skal ikke fjerne lerjorden, men løsne den. Læs Boi's meget grundige anvisning ovenfor, og følg den. Rødderne skal i jorden og toppen i vejret :o)
Mit tip, til at få rødderne rettet ud: Grav hullet rigelig dybt og stik planten i bund. Så fylder du jord på og trækker planten op til den rette placering. Derefter træder du jorden godt til rundt om.

God fornøjelse!

Knud

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 13. oktober 2007 kl. 21.48

Kan man ikke undgå at grubbe ved at så stenkløver langs hækken. Og kan resultatet ikke blive bedre på sigt, fordi stenkløveren når længere ned, gennembryder eventuelle hårde lag og ikke ødelægger jordstrukturen?

Jeg har fået gennemgravet jorden, inden der blev plantet hæk. Resultatet imponerer mig ikke. Jorden er fortsat vandlidende. Og jeg forsøger mig nu med stenkløver, men kan først se den fulde effekt om et års tid.

Jeg overvejer næste gang at nøjes med stenkløver. Også fordi det er meget nemmere og billigere.

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 16. oktober 2007 kl. 11.15

Bliver hækken på sigt ligeså tæt med 3 planter pr. meter, som Knud Halskov foreslår?

Det er meget flot med tykke stammer.

Et tilsvarende spørgsmål: Kan én række bøg blive ligeså tæt som to rækker, hvis man regelmæssigt studser hækken på siderne?

Der er netop blevet anlagt en offentlig sti uden for vores have og ret nye bøgehæk (færdighæk), som jeg nu oplever som meget tynd. Derfor overvejer jeg at plante en ekstra række barrodsplanter på indersiden. Men måske handler det bare om at være tålmodig og passe den eksisterende række godt.

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 18. oktober 2007 kl. 9.24

Hej Jesper.

En bøgehæk kan sagtens blive fuldstændig tæt med 3 planter pr. meter. Sådan en har jeg omkring min grønthave i fuld sol. En anden bøgehæk med én plante pr. meter er knapt så tæt, men den står også i skygge fra større træer. Det handler netop om, som du skriver, at hækken – og det vil sige hver enkelt plante, har optimale vækstbetingelser.

Venlig hilsen, Knud

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 22. november 2007 kl. 21.33

Hej!

Vi overvejer at få plantet vores bøgehæk nu på lørdag. Er vi alt for sent ude, eller kan det nås endnu? Vi er nyligt indflyttede, og vil gerne starte en hæk ud til vejen.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. november 2007 kl. 8.30

Tidspunktet er perfekt, men du kan plante hele vinteren, når ikke der er frost i jorden.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Jørgen, 9. juni 2009 kl. 23.12

Jeg plantede sidster forår en bøgehæk på ca. 125 planter – de fleste står fint med masser af nye blade, men 14 af dem er gået ud. Jeg plantede 14 nye i starten af maj – altså for ca. en måned siden. Der er masser af knopper på planterne, men der sker ikke nogen synlig udvikling. Jeg har vandet, men det kan selvfølgelig være for lidt. Hvornår kan jeg forvente, at knopperne udvikles til blade? Og hvis ikke, er der så en chance for at planterne overlever og sætter nye knopper?

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 10. juni 2009 kl. 0.54

Hej Niels Jørgen
Hvis knopperne falder af, er der jo nok et problem, men muligvis er de bare lidt træge i udspring. På denne årstid viser det sig hurtigt, om træerne overlever.Du kan ikke nå at plante nye nu, så du må bare afvente udviklingen. Vand må de selvfølgelig ikke mangle, men bøgen er ikke nogen sumpplante – med andre ord, du må ikke pjaske den til med vand.

Hilsen Knud

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lise Sørensen, 16. juli 2009 kl. 11.14

Vi har en 3 år gammel bøgehæk og er i tvivl om, hvornår vi må begynde at klippe den? Den er endnu ikke høj nok – mangler 5–10 cm. – og vi har ladet os fortælle at vi ikke må klippe i højden, før den har nået den højde, vi vil have. Men hvad med bredden? Er det ikke bedst at begynde at klippe sideskud af, så den kan sætte nye skud?

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. juli 2009 kl. 17.02

Hej Inge Lise
Du venter med at klippe toppen, til hækken har nået højden – men bør klippe ofte i siderne – på den måde bliver hækken tæt og du bør tilstræbe at den bliver med enkeltstamme overalt. Så bliver hækken mest ensartet og nemmest at styre. En ting der også bør kigges på, specielt i starten er, at ingen grene fortsætter ind foran andre planter, så måske en plante kommer til at dække for flere andre og dermed får en meget større bladflade end de ca. 25 cm, planterne skulle have på hver side af hækken.

www.de-gamle-sorter.dk

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2009 kl. 17.07

Hej Inge Lise Sørensen

Frem med hækkesaksen og klip kun siderne. Hækken bliver smukkest og mest holdbar, hvis den får lov at udvikle stærke lodrette planter, som ikke klippes før de vokset over højdelinien.

Fordelen ved at klippe siderne er lige netop som du selv er inde på: Planterne sætter flere sideskud – det giver en tættere hæk.

Hækafklippet er fremragende start på en grendynge, som tudser, frøer, insekter og måske pindsvin (hvis dyngen bliver stor nok) vil finde det attraktivt at slå sig ned i.

Med venlig hilsen fra
Lone

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lise, 17. juli 2009 kl. 10.51

Tusind tak for de gode råd. Et par spørgsmål mere dukker op: Hvornår på året skal vi klippe? og skal en bøgehæk gødes?

Med venlig hilsen
Inge Lise

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Olsen, 1. november 2012 kl. 13.37

Hej

Jeg skal også i gang med at plante bøgehæk og har gravet rende på ca 50 cm i dybden.
Jorden består af ca 20 cm småsten (sikkert mange års påfyldning fra forrige ejer) og de sidste 30 cm er meget kompakt og klæg lerjord.

Har læst fra tidligere indlæg at man kan hælde gamle bøgeblade i bunden af renden.
Kan jeg også fylde blade fra æbletræer i renden eller vil det skade mere end gavne.

Og hvad for noget jord/ muld skal jeg købe når jeg ikke vil bruge ler/stenjorden som jeg har gravet op?

Mvh Anette

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 1. november 2012 kl. 19.18

Hej Anette

Bøgetræer har et slags samarbejde med nogle mikroorganismer i jorden. Dette gør at de bedre kan samle næring i jorden. Disse organismer findes i det gamle løv der ligger i bøge-skovbunden. Derfor er det en fordel for en ny hæk, at du tilfører gammelt løv fra bøgetræer i plantehullet. Hvis du bruger løv fra æbletræer får du ikke samme virkning, da mikroorganismerne ikke er i æbleløv.

Håber ikke det er helt uforståeligt. Britt

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2012 kl. 20.35

Hej Anette når du vil plante din bøgehæk, vil det være en fordel, at du bruger noget af den jord du har gravet op, d.v.s. lerjorden kan bruges, når den bliver blandet med lerfrit sand i blanding 1:1, og gerne alle slags blade, undtaget ege- og rabarberblade (garversyre), men et lag i bunden er ikke en god ide, da det vil blive pakket hårdt sammen, når bøgen er plantet og evnt. vandet, ormene klarer nedbrydningen af de forskellige blade, og blander også sand og lerjord i dybden. Hilsen Henry G.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Olsen, 1. november 2012 kl. 21.46

Hej Britt og Henry
Tak for svar. :)
Britt: jeg vil se om jeg kan snuppe nogle bøgeblade fra den lokale park.
Henry: noget af lerjorden er svær at blande da den konsistensmæssigt er lige som det ler man bruger til juledekorationer. Mener du at det kan bruges på trods?
Når du skriver sand, er det så helt almindeligt sandkassesand? Kan det købes i plantecentre eller er det et byggemarked jeg skal til.
Mange hilsner
Anette

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Olsen, 1. november 2012 kl. 22.01

Ps. Hvorfor er det at jeg ikke bare kan købe muld og smide ler/stentorstemme ud?
Har hækplanterne ikke godt af at blive plantet i friskt muld?

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. november 2012 kl. 23.09

Hej igen Anette når du planter dine planter i en rende, hvor der er ler på to sider, vil du have en rende i mange år, hvor vandet vil blive stående i lang tid, uden det kan trække væk, når du så har et lag blade i bunden, rådner de, og det gør planternes rødder så også, derfor vil det være bedre med o/2 vasket sand til bunden, og en grov blanding med resten af lerjorden. En vognmand kan levere dette sand. Når man blander en del ler og en del jord "forsvinder" jorden, når man gør det samme med ler/sand, bliver det mere vandgennemtrængeligt, derfor er det bedste at bruge sand. Det bedste er naturligvis at plante i muldjord, men IKKE når resten er stiv lerjord. Hilsen Henry G.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Olsen, 14. november 2012 kl. 14.11

Hej Henry
Tak for svar. Har fået sand og har okset med at grave og blande. Hækken kommer fredag.
Håber den overlever de nye forhold :-)
Mh Anette

Nyt svar til emnet »Plantning af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantning af bøgehæk

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider