Forum

Beskæring af ginko

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Connie Pedersen, 27. september 2010 kl. 17.50

Jeg hat i min have et ginkotræ, det er ca. 4.5meter høj men ikke særlig pæn, der er kun en lang stamme med enkelte side grene, nu vil jeg så høre, om der er nogen, der har nogen erfaring, med at save sådan et træ kraftigt tilbage, i håb om at det kunne forgrene sig noget mere?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. september 2010 kl. 7.35

Hej Connie Pedersen

Der findes to vækstformer for Ginko Biloba: En slank søjleformet (ofte med flergrenet stamme) og en bredkronet form. Det kan ikke lade sig gøre ved beskæring af et stort træ at ændre vækstformen på nogen afgørende måde.
På et meget lille, ungt individ kan man fremtvinge en lidt mere buske vækst - men heller ikke opnå nogen varig ændring af hhv søjle- og bredkronet vækstform.

Da Ginko heler sine beskæringssår meget langsomt og derfor er noget udsat for svampeangreb vil jeg foreslå, at du opgiver tanken om at beskære dig til et smukkere resultat.

I stedet for kan du ved at plante nabobuske / træer opnå et mere harmonisk synsindtryk. Hvilke planter du kan vælge afhænger naturligvis af plads, hensyn til skygge/sol, evt frugtsætning (og frugtnedfald) mm.
Det er også muligt at placere et velproportioneret lille plankeværk (og måske opnå en solkrog eller en skyggeplads) eller en gruppe store sten, hvis det passer bedre ind i din have.
Rådfør dig eventuelt med en havearkitekt for at få flere ideer og nye ideer til at haven lever videre med et sjældent træ med en - i jordklodesammenhæng - spændende og urgammel historie.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2012 kl. 22.43

Jeg har beskåret mit Gingko Biloba træ i mange år. Det er nødvendigt at beskære hvert 2. - 3. år for at det holder en god form på kronen. Jeg ved at det er imod træets natur at det har en rund krone, men alt andet vil skygge for meget.
Jeg klipper næsten 50 cm af længden/bredden. Klipningen foregår omkring Sct. Hans.
Mange hilsner Inge

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 6. juli 2012 kl. 23.59

Hej Inge.
Hvis du venter til lidt senere end Sct. Hans, med at klippe din Ginkgo biloba, så kan du tage alle de skud, hvor du kan rive de nye sommerskud af "med hæl", og bruge dem som stiklinger, det har jeg med held gjort i mange år. De ca. 20 cm. skud afløves, så der kun er 2-3 blade i toppen, stiklingerne stikkes i en lerpotte i alm. priklejord og sættes lidt i "vandrende skygge", altså ikke lige i solen, med en hvid plastpose over (posen skal helst være hvid, fordi der så ikke kommer for megen varme og lys til de små "børn", når du kan se at der er kommet liv i stiklingerne (med saftspændte blade) klippes der små huller i posen.
Mit Tempeltræ er ca. 30 år gammelt og ca. 12 meter højt (det har jeg fået som gave fra den arbejdsplads jeg var på dengang).
De små nye skud er modne til at lave stiklinger af, når de er holdt op med at vokse i længden.
Jeg plejer at forære de små træ'er til bekendte, med den besked, at bladene er fine til at lave the af (hvis man er til sådan noget). The af tempeltræ skulle forbedre blodgennemstrømningen i hjernen, og det kan måske godt være en god iden til ældre mennesker.!
Det anbefales i hvert tilfælde til ældre med bl.a. lidt hukommelsesbesvær. ;-)
På denne måde slipper man også for at købe tenpeltræspiller, der er ret dyre, har jeg set på apoteket.

Mit tempeltræ er et huntræ, så jeg leder faktisk efter et hantræ, der har rakler og ingen små gule blommer, som min har. Men mine er jo ikke blevet bestøvet af et hantræ, så det kunne jeg godt bruge.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
hope@post.tele.dk

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sahlgreen, 23. juni 2013 kl. 15.04

Har et Gingko Biloba træ vil gerne høre mere om det. Hvad kan man bruge hvornår skal det beskæres. Er det han eller hun hvis der er nogle der ved noget vil jeg meget gerne høre det på forhånd tak john

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 23. juni 2013 kl. 19.11

Hej John.

Tempeltræet der f.eks. er et hun-træ, danner (når træet er gammelt nok) små blommelignende frugter på grenene. Frugterne er ca. på størrelse med gule mirabelle-blommer, indeni sidder nødden.
Hantræet har rakler ligesom f.eks Valnøddetræet, men får ikke frugter.!
Det er noget af den forskel, der er på de træer der enten er hun- eller hantræ, og på dem der kan danne begge"ting", altså både har hun- & hanevnen.
Hvis der ikke i nærheden af et huntræ står et hantræ, så dannes der stadigvæk små blommelignende frugter på huntræet, men de er ikke spiredygtige.!

Jeg syntes ikke man skal beskære sit Tempeltræ.!
Man bør i det hele taget ikke beskære træerne, man burde da meget hellere før man planter et træ, finde ud af hvad man ønsker af træet.
Altså hvis man ønsker et lille smukt træ, så bør man plante en træsort der af sig selv danner et lille træ, og ikke en træsort der plejer at blive mange meter højt.
I mine øjne ser det helt galt ud, når f.eks. et stort birketræ er blevet beskåret, så det ligner en "heksekost", selvom vi jo i aften har "Sankt Hans" bål.

Hvis du med dit indlæg tænkte på at lave stiklinger af træet, så følger du bare mit indlæg nr. 3.
Du er også velkommen til at ringe til mig, jeg er stadigvæk den eneste der hedder:
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
Det skriver du bare i Google's søgefelt, så "popper" min postadresse og tlf.nr. op af sig selv.

Hvis du tænker på at lave the af tempeltræblade, så prøver du dig frem med hvor mange blade du vil have i det varme the-vand.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2013 kl. 22.39

Hej Holger Pedersen

Ja, det er også lidt imod min mening at beskære træer til noget de ikke er født til at være. Men jeg har flyttet tempeltræet med mig for mange år siden og havde faktisk ikke regnet med at det kunne blive så voldsomt. Nu har jeg vænnet mig til at beskære det - og det har træet åbenbart også opgivet at reagere imod.

Ja, du har da ret i at et birketræ klippet ned - og ned år efter år
kommer til at ligne noget mærkeligt noget - men det havde sået sig selv og jeg synes at det kunne være sjovt at se reaktionen på den gentagne klipning. Iøvrigt går jeg ikke ind for birketræer i mindre forhaver. (mindre er her 200 m2). :-)

Skal man bruge friske eller tørrede Gingko blade til te?
Men jeg har læst at man slet ikke når op på den styrke, som købe-te kan præsentere.

Mange hilsner
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sahlgreen, 23. juni 2013 kl. 23.10

Mit gingko biloba træ

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 23. juni 2013 kl. 23.53

Hej Ingeborg.

Min kone har brugt friske blade til te, lavet af tempeltræ.
Det bliver som en urte-te, og te er ikke noget jeg drikker. ;-)

Man bestemmer selv hvor mange friske blade man syntes der skal i det varme vand til tempeltræ-blad-te.

Selvfølgelig kan man læse, at det kun er de piller man kan købe, der er lavet af et firma, der er bedst, det er klart. Reklamens magt er jo stor, og firmaerne bruger gerne pengene til at fortælle, at lige netop deres produkt er bedst.!

De sunde "ting" der beviseligt er i tempeltræ-blade, er der jo hvad enten man klipper bladene af til et firma eller til en privatperson, det siger sig selv, men det syntes et firma sikkert ikke.

Der er ingen tvivl om, at det er de samme stoffer der er i bladene uanset hvem der plukker dem.!
Selvfølgelig kan et firma da koncentrere de stoffer der er i bladene, og måske endda til et stærkere produkt, men bliver det bedre af at være stærkere.?
Man kan jo bare tage 2 kopper urte-te, lavet af tempeltræ-blade.

Jeg har engang læst "et eller andet sted", at der ikke var den store forskel på om man selv klippede blade af, eller om man købte bladene til te.
Hvis man bruger friske blade, får man sikkert også flere stoffer med i teen.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Andersen, 10. juli 2014 kl. 9.54

Hej.
Kan man flytte et Ginkotræ der er plantet for ca. 4 år siden , og er ca. 1½ m. høj.
Venlig hilsen
Jette Andersen

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2014 kl. 16.37

Hej
Ja vores træ var nok som et mindre grantræ og omtrent 1,50 cm da vi flyttede det. Men da var vi også i april måned (1973).
Ingeborg

Ps. Man skal selvfølgelig sørge for at få en ordentlig rodklump med - eventuelt stikke af omkring planten allerede om efteråret?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2014 kl. 16.40

Jeg har også lige genlæst teksten vedr. te af Gingko biloba blade (friske).
Jeg indrømmer gerne at medmindre det er videnskabeligt bevist at det er ok, ville jeg ikke drikke te af mine friske blade.
Gingkoen kan udover de gavnlige stoffer også indeholde andre eventuelt mindre heldige stoffer, som man måske fjerner i "salgsvaren".
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 15. juni 2020 kl. 11.17

Det er en gammel tråd, men jeg har et tempeltræ som nu har nået den Max højde jeg ønsker. løbende har jeg klippet sidegrene af, for at få den til at lave flere sidegrene, og nu ser den sådan ud som på billedet. Skal jeg beskære topskuddet nu og vil den så brede sig lidt mere på alle de små sideskud Den har lavet? Har nogen et bud modtages det med tak.

Nyt svar til emnet »Beskæring af ginko«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af ginko

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider