Forum

Blomster på altanen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise, 23. marts 2004 kl. 18.29

Hej med jer!

Jeg har en lille altan hvor jeg godt kunne tænke mig et epalier med blomster. Jeg vil gerne have blomster så lang tid som muligt og overvejer at plante flere forskellige blomster sammen. Hvilke blomster skal jeg vælge?

Blomsterne skal stå i potter eller evt. en plantekasse. Skal de gødes?

Hvornår skal jeg plante for at få blomster til sommer?

På forhånd tak for hjælpen!

Louise

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 15. maj 2004 kl. 12.07

Hejsa!

Min kæreste og jeg har en altan. Den er meget kedelig med beton vægge, vi kunne godt tænke os at få en masse planter derud evt. noget der kunne dække de grå beton vægge. Vi har prøvet med efeu, men de holdt ikke.

På forhånd tak!

Hilsen Louise

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Mose, 9. april 2005 kl. 10.12

Hej Louise.

Nu ved jeg ikke om du har muglighed for altankasser men om du kan ha det ville jeg begynde med at købe nogle tagetesfrø og morgenfruer forså dem inde,om en 3–4 uger kan du købe nogle pelagonier,plant 2–3 stk. i hver altankasse og udplant tageteserne mellem pelergonierne,klip gerne af blomsterne så bliver de meget kraftigere og vil give mange flere blomster (også selvom man kan syndes det er synd) morgenfruerne kan du udplante i nogle krukker.

Til et espalier kan du købe nogle ærtblomster, Lathyrusfrø de findes både i høje og lidt lavere typer bland dem gerne.Læg frøene i vand ca 24 timer før du sår dem, de vil blive meget faverie og har en dejlig duft ligesom morgenfruerne.Alle disse blomster er meget lette at ha med at gøre og lykkes med,men husk at vande dem! Du kan gerne give dem lidt gødning men ikke for meget,så brænder rødderneog de dør og ikke så længe de er helt små.Både tagetes og morgenfruer kan du tage frø fra når blomsterne visner og bruge til at så næste år.

Hilsen Steen

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frida Gullestad, 8. maj 2005 kl. 19.31

Hei,
vi har en altan i Trondheim (Norge) og vil gjerne plante blomster i en altankasse. Vi har relativt mye sol – fra solen står opp til klokken 18 om kvelden. Hva skal vi plante? Og når? Vil gjerne ha blomster gjennom hele sommeren.

Har lest i et tidligere innlegg skrevet av Steen (9. april) at tagetesfrø og morgenfruer, i tillegg til pelagonier, ærteblomster og Lathyrusfrø er gode tips. Men kan disse plantes nå?

På forhånd, takk for all hjelp!

Frida G.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Mose, 8. maj 2005 kl. 22.00

Hej Frida G.

Der er nok lidt sent at begynde at så nu,men du kan købe små planter af tagetes og plant dem ud nu og så senere når blomsterne begynder at visne så klip blomsten af,ta dem ind og lad dem tørre så har du en masse frø til næste år.

Hilsen Steen

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Minna Jensen, 5. april 2006 kl. 12.18

Jeg har sået nogle ærteblomster i nogle kasser i vindueskarmen. -De er allerede begyndt at spire efter 3 uger.-
Hvor store skal planterne være, før jeg nipper det midsterste blad af, så de kan brede sig mere?

på forhånd tak.

venlig hilsen Minna Jensen.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Minna Jensen, 5. april 2006 kl. 12.21

Til havebænken.

Jeg har sået frø af ærteblomster i vindueskarmen.

Hvor store skal planterne være,
før jeg nipper det midsterste blad af, så planterne kan brede sig?

På forhånd tak
Minna Jensen.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kaalund Nielsen, 18. april 2006 kl. 13.48

Hejsa.

Jeg har en altan med knap så meget sol om dagen og næsten altid med lidt blæst. solen får jeg først sent på eftermidagen.

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg kan plante i dem. det må jo gerne se godt ud og blomster hele sommeren igennem jo. og værer nemt at holde.

Jeg ville værer utrolig glad vis du kunne give mig nogle ider. eller navne på planter der kan bruges på sådan en altan... (det er til altankasser)

Mvh
KKN

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Mose, 18. april 2006 kl. 20.54

Hej Karina

Om du kikker på midt tidligere indlæg nr. 2 til Louise er det udmærkede blomster som du kan ha meget glæde af hele sommeren også selvom at du først får solen først når din altan sent om eftermiddagen.

Tagetes,pelergonierne og morgenfruer er både faverige og blomster i lang tid og meget nemme at holde.

Men det kan være en god idè at du holder morgenfruerne for sig måske i potter så de ikke overdominere tagetesen.

Håber det kan være dig til hjælp.

Hilsen Steen

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Sørensen, 6. maj 2006 kl. 21.39

Til Karina

Jeg har en altan som din. Min erfaring er at alle pelargoniearter er gode.

Vil du skabe miljø er hostaarter samt husløg sjove ind imellem.

Desuden gror klematis også fint i en stor krukke og kan overvintre.

hilsen Susanne

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper T, 30. maj 2006 kl. 17.59

Jeg har en altan på 2,5m X 1,5m, og det er min erfaring, at man kan dyrke stort set alt i krukker, hvis bare man tænker sig lidt om. -Det vigtigste er nok krukkestørelsen. Det siger sig selv at hvis man dyrker planter i potter med en diameter på 12cm, så skal man rende rundt og vande hele tiden. Man skal ikke regne med at den smule vand, der indimellem drypper ned fra himlen er nok. -Det er det måske i den frie jord ude i haven, men der har planterne også mulighed for at skyde rødderne dybt ned i jorden for at hente vand.

Her er mine råd:

Vælg en stor størrelse krukker. -Meget gerne med et selvvandingssystem (der findes også altankasser med selvvanding).

Vælg hellere hvide krukker, end farvestrålende og mørke krukker. Mørke krukker absorberer solens stråler og kan ende med at "koge" planternes rødder.

Læg et lag pinjebark el. lign. øverst i krukken. Det hjælper med at holde temperaturen og fordampningen nede, og beskytter dine flerårige planter om vinteren. Detsuden er det pænt.

Sørg for at have en jordtype, der både kan holde godt på vandet, men som også er let og luftig, så der kan komme luft ned til planternes rødder. Altså ikke noget med at grave jord op i haven og fylde det i krukkerne!

Der er i år kommet et nyt produkt på markedet fra Osmo som man kan blande i jorden. Det hedder TerraCottem®. -Det er en type polymerer, som absorberer vand og derefter frigiver det til rødderne efterhånden, som de har brug for det. Man kan også gøre liberobleer våde, åbne dem, og tage samme type polumerer ud (ligner såm gele-klumper)... det er dog en lidt dyrere løsning; men jeg har selv brugt den, da man ikke har kunnet købe vandabsorberende krystaller på det danske marked før i år (så vidt jeg ved). -Og man behøver ikke være bekymret for miljøet, da de bliver nedbrudt til alm. kompost over ca. fem år. -De er virkeligt geniale, da de skærer den tid ban bruger på at vande ned til det halve!

Hvis du vil have flerårige planter, så check den USDA-Zone de foretrækker, og vælg planter der er 1–2 zoner lavere end hvad den er hvor du bor (i Danmark er vi hovedsageligt i zone 6 og 7). -Ellers må du sørge for at pakke krukkerne godt ind i tæpper og lignende om vinteren eller tage andre forholdsregler for at de ikke kommer til at tø op og derefter fryse igen og igen i den sene vinter/ det tidlige forår.

Husk også at vande de flerårige om vinteren (om end ikke så meget som om someren), hvis de står hvor de ikke får regn.

Sidste år talte jeg tredieve forskellige planter på min altan, blandt andet: Ærteblomster, clematis, pæoner, kongelys, asiatiske liljer, biblomme, Sankt Hans-urt, frimærkeblomster, pragtsnerle, stenroser, tomat, flittig-Hans, jordbær, purløg, basilikum, påskeliljer, tulipaner, japansk løn, is-begonier og mange andre... og i år er der kommet endnu flere til.

Held og lykke!

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens H, 3. juli 2006 kl. 15.23

Planter på altanen?

Det nye system "Horti Verti – den lodrette have" er en oplagt mulighed til planterne på altanen. Man kan bruge 2-liters potter eller skjulere. Vandingsbehovet mindskes med en skive oasis, TerraCottem el. lign. Prøv at se på www.hortiverti.dk

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.H. København, 26. januar 2008 kl. 15.10

FLERÅRIGE / STEDSEGRØNNE PLANTER PÅ ALTAN?

Jeg har en stor altan med meget vind og sol det meste af dagen.

Jeg arbejder og rejser meget og kan derfor ikke vande og pleje planterne mere end en gang om ugen.

Hvilke flerårige planter kan jeg have, som er robuste og flotte?

Evt. også et forslag til et flot træ, til 50 x 50 x 50 cm. jord.? (Jeg elsker farver og bonsai-agtige krøllede grene)

Er dette muligt?

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Gynn, 24. februar 2008 kl. 12.35

Hej vi vil gerne plante blomster i altankasser vendt mod vest og i altankasser vendt mod øst. Vi har altså eftermiddags sol på førstnævnte altan og morgensol på sidsnævnte. Vi vil gerne have blomstrende blomster så længe som muligt. Hvilke blomster skal vi plante? Og hvornår? vi ville gerne gøre det snart så vi kan sidde på altanen og nyde dem dette forår og denne sommer. Vi har også tænkt os at lave en urtehave i en af altankasserne. Ville det være bedst at den hang på vest eller øst siden? Og hvilke urter kan man plante og have voksende udenfor i Danmark? vi bor i Valby. På forhånd tak for hjælpen.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Halck, 20. marts 2008 kl. 9.50

Pelargonier kan vokse næste alle steder, har dem i sydvendt vindue, udenfor mod syd og "de gamle" har haft en krukke på nordsiden af deres hus og der far blomster intil frosten satte ind.

Pelargonier kan fåes i mange farver og typer og kan overvintre indendørs, evt. tag et par stiklinger hvis planterne fylder for meget.

Husk at klippe blomerstandene af når de begynder at visne, så kommer der mange flere blomster. Ved godt det virker synd, men det betaler sig i sidste ende.

Af urter der kan vokse ude i DK kan jeg nævne timian, mynte/pebermynte, purløg og citronmelisse. Der er sikkert mange flere!

MHT hvor i skal etablere urtebed så ved jeg det ikke. Prøv evt med lidt urter begge steder og se hvad der bliver bedst.

Håber dette svar kan bruges.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzen Bruun Bach, 5. april 2008 kl. 18.44

Hej
Jeg har en altan, mangler gamle krukker med smukke blomser. Hvor finder man en gartner der vil komme og hjælpe med krukkerne og blomster. Jeg kan ikke selv komme på planteskole.

Hvor manget koster det at få det hele leveret?

samt hjælp til at få det placeret. (Det skyldes sygdom jeg ikke kan).

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzen Bruun Bach, 5. april 2008 kl. 18.54

Jeg har en altan, men mangler "gamle" krukker" og smukke blomster samt hjælp til at indrette den.

Kan må få en gartner? Til at komme med krukker og blomster.Hvor meget koster det?

(Jeg kan ikke selv på grund af sygdom).

Hilsen Lizzen

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Rommedahl, 26. april 2008 kl. 16.31

Hej Lizzen...

Jeg vil da gerne hjælpe Dig...

dvs hente krukker... planter & jord...

Hvis Du er i nærheden af københavn

er ikke gartner men har en have & altan selv...

Knus Michael

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzen Bruun Bach, 26. april 2008 kl. 16.36

Hej Michael

Det er utroligt sød af dig. Men jeg har fået en "lokal" gartner til at hjælpe mig.

Knus Lizzen

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Rommedahl, 26. april 2008 kl. 17.05

Ok...

Knus Michael

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Eriksne, 7. oktober 2008 kl. 14.11

På en altan vil jeg foreslå at plante en klartrehorthensia. Plant den i en høj krukke m. dræn.

Denne busk klartre af sig selv og skal ikke bindes op.

Klart det bedste til en lille altan, hvor der ikke er så meget plads og hvor man gerne vil have noget kønt at se på.

Hilsen Helle

Nyt svar til emnet »Blomster på altanen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomster på altanen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider