Forum

Hvordan høstes frø af Klokkeranke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 14. september 2011 kl. 20.53

Jeg har fået forærende 2 stk af denne plante, som jeg fik af vide at den hedder Klokkeranke. Begge gror utroligt hurtig op i omkring 3 meters højde og hæfter sig fast i lighed med ærteblomster.
Desværre blomstrer kun den ene.

Jeg vil selvfølgelig gerne prøve at høste frø fra den og har gået og kigget efter frøstande. I en enkelt afblomstret stand er der en ca 3 cm lang fruftlignende tingest. Jeg regner med at det er dens frøstand.
Hvad gør jeg for at høste frøene indeni og hvordan skal de opbevares? Såtidspunkt og metode?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 14. september 2011 kl. 20.54

Her er så et billede af den frugtlignende tingest

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2011 kl. 7.30

Jens jeg ved fra andre at frø man selv samler/høster på klokkeranke er svære at få til at spire, men de er nu heller ikke så svære at finde i handlen, jeg har set dem flere steder.
Jeg kan fortælle dig at du kan finde en klokkeranke der er vinterhårdfør, jeg har set den på plantemarked i Tyskland, jeg har også et par blomstervenner der har den.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 15. september 2011 kl. 9.39

Jeg har læst - men ikke selv prøvet - at klokkeranke kan overvintres som andre sarte knoldvækster, dvs. frostfrit som f. eks. Dahlier. Jeg har selv en klokkeranke i haven for første gang, den blomstrer fint, men har ikke sat så fine frugter som Jens´. Spændende hvis nogen har erfaring med mere hårdføre sorter...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2011 kl. 11.24

Jeg har prøvet at overvinter klokkeranke, det blev ikke et særlig godt resultat, jeg har ellers et vinterhi plus en udestue, men igen af stederne lykkes det, jeg kan ellers overvinter alt mulig andet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. februar 2012 kl. 23.56

Sådan høstede jeg frø fra Klokkeranke :

Jeg lagde frugterne i en lys vindueskarm ( med radiator under) Der lå de så indtil de var helt tørre. Frøene kunne så nemt tages ud, og spireprocenten var tæt på 100. Det tager flere uger før frugterne er helt tørre. Husk at lægge frøene i blød i lunkent vand et par timer før såning.

Hilsen Anne-Grethe

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Ravn Ehlert, 3. oktober 2012 kl. 13.27

Hej ... er der nogen som kan komme med en dato, ca., hvornår man tager frøstanden indenfor ?
Og hvordan skal den behandles vinteren over før den skal sås engang i februar ?

Hilsen Lisbeth

Nyt svar til emnet »Hvordan høstes frø af Klokkeranke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan høstes frø af Klokkeranke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider