Forum

Bænkebider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karin Kjelsmark, 6. juli 2004 kl. 19.10

Hej
Der er masser af bænkebider i mit salat,
det er næsten ikke til at spise.

Hvad lever bænkebider af?

Hvilket dyr spiser bænkebider?

hilsen KK

1 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. juli 2004 kl. 10.21

Bænkebidere er detritusædere, hvilket vil sige at de lever af organisk, dødt materiale. Mus, ræve og pindsvin tager bænkebidere, når de møder dem på deres vej eller roder under gamle grene og blade.

Der findes sikkert en stor del organisk materiale, småkviste og blade omkring salaten. Hvis dette fjernes, søger bænkebiderne væk.

2 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ewan, 5. oktober 2004 kl. 23.54

Hej
Nu har jeg ikke hverken grene eller kviste på min lukket terrasse for ikke at sige stor altan der er ca 150 cm hævet over jord højde og jeg har mange bænkebider vandrene rundt på muren og i fugerne Hvad kan det være årsag til at de er der og hvordan kommer jeg af med dem for de er træls at have...

MVH Ewan

3 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. oktober 2004 kl. 9.53

Måske skulle du lave en pindsvinebolig under teressen.

Helle-Sofie:)

4 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. oktober 2004 kl. 9.53

Måske skulle du lave en pindsvinebolig under teressen.

Helle-Sofie:)

5 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ewan, 9. oktober 2004 kl. 16.05

Prøv da lige at være lidt mere seriøs, min terrasse er muret og har et liftudlejnings værksted neden under, så vær så venlig at komme med et bud på hvorfor de render rundt på min terrasse og hvordan jeg kommer af med dem...

MVH Ewan

6 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 11. oktober 2004 kl. 10.56

Hvordan kunne Helle-sofie da vide det?

Kig efter om der er noget træagtig / andet organisk de gnasker i? Det kunne være en årsag. Men ellers må du jo selv igang med din forestillingsevne – når vores ikke slår til.

men Gitte

7 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2004 kl. 12.03

Jeg har det princip, at udenfor huset må bænkebiderne være overalt – det er deres levested. Indenfor vil jeg ikke have dem – de forcerer nemlig også sommetider min nordvendte trappesten og ender inde i entreen. Så jeg kan godt forstå, at du er lidt træt af dem på en lukket terrasse.

Men i øvrigt ser man ofte bænkebidere de mærkeligste steder – men de vil altid søge hen mod steder med mørke og fugtighed, da de ikke kan overleve på tørre og varme steder. Og netop på din terrasse er der måske skygge. Og din terrasse er vel ikke kun mursten og cement – har du ikke potter og plantekasser her, som bænkebiderne tiltrækkes af? Jeg har dog også set dem kravle på mure ind imellem – måske på vej mod nye mad- og skjulesteder.

Jeg kender jo ikke din have – men måske er der for lidt guf for bænkebidere i den. Jeg ville prove at lave et foder- og skjulested til dem nede på jorden – noget gammelt frønnet træ og plantedele dækket med f.eks. et stykke plast eller plade til at holde på fugtigheden – og se om de så ikke søgte derned.

8 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ewan, 11. oktober 2004 kl. 14.04

Hej
Gitte det var ikke så hård ment som det blev skrevet men tak for dit indlæg...

Karna du skal da ha en stor tak for det du skriver da det var en mulighed, altså at lave et eller andet hvor de kunne tage hen istedet for min terrasse...

Men det eneste træ jeg har på terrassen er terrasse fliser 60 x 60 og det kunne jo være det var dem de går og æder nedefra.

men tusind tak for jeres ideer og indlæg nu må jeg se om der er noget jeg kan gøre. måske det som karna skrev.

MVH Ewan

9 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ferdinand Eliasen Henriksen, 5. februar 2005 kl. 15.14

Ved godt det er lang tid siden de her indlæg er skrevet men hvis andre nu ser det så vil jeg lige give et kvalificeret svar på hvorfor bænkebidere nogle gange sidder på mure og den slags. Bænkebiderens skjold har brug for kalk til at opbygge sit skjold. Så mure der indholder kalk vil de evt. søge til.

10 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ewan, 4. marts 2005 kl. 21.38

Hej Michael

Bedre sent end aldrig, som man nu siger.

Det var et rigtig godt svar til hvorfor de sidder i mine fuger på terrassen.

10 tomler op og et stort klap på skuldrene skal du have...

Tusind tak for dit perfekte indlæg.

Det er en god viden at give andre.

Endnu engang Tak.

MVH Ewan

11 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miki, 21. april 2005 kl. 16.13

Hvor stor bliver en bænkebider og er det nemt at lave en kultur i fangenskab. grunden til at jeg vil vide det er fordi jeg har hørt at det skulle være et godt foderdyr til edderkopper tæger og ligende. mvh. miki

12 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 22. april 2005 kl. 12.43

Det skulle ikke være et problem om end vores kun er forsøgt over få dage og kun for ungernes skyld og de små kræ er endt i naturen igen ikke i gabet på et større dyr ;-)
Vi brugte to flisestykker – noget gammelt vådt halvråddent træ og gamle blade og græs i en stor balje og jeg tror de hyggede sig dernede.

Jeg ved ikke noget om størrelsen.

Mvh Tina

13 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abe, 2. juni 2005 kl. 8.30

Jeg har besværliheder med at finde noget på nettet om bænkebider

hilsen

Mustafa

14 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 3. juli 2005 kl. 17.22

Spiser de ikke salat?

15 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ferdinand Eliasen Henriksen, 26. august 2005 kl. 23.30

Hey Mustafa!

Ja det jo et stykke tid siden du spurgte om hvor man kan finde noget på nettet om bænkebideren. Hvis du ikke har brug for at vide det mere kunne det jo være andre kunne få brug for oplysningen. Har du forsøgt at søge på en søgemaskine under de latinske eller engelske navne for bænkebideren. Ellers er det i hvert fald en god idé. Her er nogle af navnene: Armadillidium Vulgare, Trachelipus rathkei, pillbug, sowbug.

Hey Søren
Tror egentlig ikke de er så vilde med frisk salat. Oftes lever de af døde planterester

Og lige lidt om størrelsen. Det er lidt forskelligt alt efter slagsen...men de bliver op til 12 mm mener jeg at jeg har læst.

Michael

16 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadine Larsen, 7. november 2005 kl. 19.16

Hvad hedder en kuglebaenkebider paa latinsk? og der er evt. gode links jeg kunne bruge til min biologi rapport? Jeg syntes ikke google giver mig det optimale, til fagligt stof.

paa forhaand tak :)
KH Nadine

17 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadine Larsen, 7. november 2005 kl. 19.19

Hvad hedder en kuglebaenkebider paa latinsk? og der er evt. gode links jeg kunne bruge til min biologi rapport? Jeg syntes ikke google giver mig det optimale, til fagligt stof.

paa forhaand tak :)
KH Nadine

18 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 26. april 2006 kl. 13.19

Bænkebideren er ikke et insekt. Insekter har 6 par ben, og bænkebideren har 7 par. Den hører under klassen krebsdyr, som har 7–15 par ben. Jeg tror ikke der findes noget som der hedder kugle bænkebider. Bænkebideren forveksles tit med kugletusindbenet. Men tusindbenet hører ind under sin egen klasse, og jo som bekendt mere end 7 par ben. Desuden har bænkebideren kun et par ben per kropsled, hvor tusindbenet har 2 par. Endvidere har bænkebideren 2 par antenner, hvor tusindben og insekter idet hele taget kun har 1 par.

Den kan blive 10–20 mm lang og bærer sine æg og spæde unger i en rugesæk under bugen. Den har hverken larve elller nymfe stadie, hvilket vil sige at ungerne bare er små udgaver af den voksne.

Som nævnt i et andet indlæg er den detritus æder,
hvilket vil sige, at den er med til at nedbryde dødt organisk materiale. Den er meget lyssky og tilbringer dagen fugtige steder under f.eks sten og bark. Den lever af formuldende plantedele, alger, svampe og kan endda begnave frugter. Mvh Tommy-miljø & natur studerende

19 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Petersen, 16. juni 2006 kl. 19.42

Vedr. Bænkebider.

Vi har i år ikke kunnet få vores agurker til at gro i drivhuset, 5 stk. er bare døde. Men så opdagede vi at rødder og stilke var invaderet af 100 vis af bænkebidere, har aldrig vidst at de spiste a-
gurkeplanter. Har du et godt råd?

Venlig hilsen
LBP

20 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjm, 17. juni 2006 kl. 10.58

Læg en gennemvåd avis på plænen, terassen m.m. Næste morgen kan du bære avisen (der i mellemtiden er blevet til gemmested for rigtig mange bænkebidere og evt. snegle) væk fra det uønskede sted.

MVH Bente

21 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juni 2006 kl. 15.46

I et svar om bænkebidere kommer vores ekspert Sten Porse med et godt råd til, hvordan man får bænkebiderne til at samle sig et sted:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/7976.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

22 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjm, 18. juni 2006 kl. 8.50

Eksperten Sten Porse kommer jo med rådet som netop er indkommet ovenfor samme dag!

23 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 28. august 2006 kl. 22.46

Kig på siden www.skoveniskolen.dk

24 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Nougatgren, 24. april 2007 kl. 10.36

Hey Bænkebidder freaks! Hva med at få jer en ny hobby end bænkebiddere?

I skulle prøve 3dbyen eller runescape, men aldrig bænkebiddere eller world of warcraft!

25 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Siger Jeg Ikk =) Ellers Bliver Jeg Bare Til Grin =, 24. april 2007 kl. 10.52

Hejsa kan i hjælpe mig med at se hvor meget en bænkebider vejer =) har brug for det i mit prokjet =) takker hilsen bænkebider elskeren =)

26 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bænkebider Lord Ass Master, 27. april 2007 kl. 11.02

Jeg har nogle bænkebider der hjemme der spiser alle mine bænke... Det er ikke sjovt faktisk er det lidt gay at de gør sådan noget... kan man ikke kontakte a-team for at slå dem ihjel, jeg har snart ikke flere bænke, hvem ved det kan være de begynder og blive mennesker bider istedet for og det kunne ikke være sjovt.

Please mtv pimp my ride.

lolololololol... i er lidt gay muhahahah niss

27 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Petersen, 27. april 2007 kl. 13.33

Hvad med at censurere indslaget, inden det sendes ud, er træt at få ikke alt for kønne ting på denne side.

Hilsen LBP

28 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. april 2007 kl. 14.48

Bare send en mail til karna@havenyt.dk med link til indlægget så sletter hun det.

29 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charliehenningcarlokewin, 19. juni 2007 kl. 9.02

Tissemand

30 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 19. juni 2007 kl. 10.06

Hej hvorfor er der altid bæknebider i min køkken have hvorfod han jeg komme af med dem HilSeN

Lasse Rasmusen

31 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 19. juni 2007 kl. 20.25

Hej

Belært fra tidligere, er det ikke disse "indslag" Karna driver sencur overfor. Det er først hvis en skulle snige sig til at skrive et ukvemsord om andre som deltager i debaten, så skal I f... se sensurkviven svinge. Man må gerne skrive som i #29, eller det der er værer, som andre steder i dette forum. Vi skal bare huske at holde en god tone over fra hinanden.

MD

32 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jakobsen, 3. juli 2007 kl. 15.53

Hej!

Jeg har en masse krukker i min gård med bl.a. hortensia og andre blomster. De visner og vil ikke blomstre, og jorden er bogstavelig talt levende af bænkebidere. Hvordan får jeg udryddet dem? Jeg har set "insektpudder" anbefalet, men kan jeg bruge det direkte i jorden?

Hilsen have-nybegynderen.

33 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natur-Spiseren, 6. juli 2007 kl. 11.48

En helt anden vinkel:::::her hos os ynder vi at spise de små lækre bænkebidere. De er som sagt krebsdyr og smager som rejer bare sprøde. Vi bruger dem som drys i suppen. For os er det et eksotisk pust i den hverdags agtige madlavning. Se mere i www.frilandshaven.dk der viser de hvordan man tilbereder dem. God fornøjelse.

hilsen natur-spiseren

34 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. juli 2007 kl. 20.39

Ja-men så kom da bare og få nogle extra af mig!

35 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Keiser, 14. september 2007 kl. 12.13

Suk... mit smukke bindingsværk er blevet yndlingsspise for bænkebidere.

Er blevet klar over at forrige ejere har "restaureret" huset ved at sminke med mørtel og maling og nu skal jeg igang med at udbedre skaderne.

Er forsikret mod insekter og træ-nedbrydende dyr som husbuk og borebille... hvordan klassificerer man bænkebideren.?

Det vill være rart om jeg har et lødigt argument når forsikringsmanden dukker op.

På forhånd tak
Lotte

36 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. september 2007 kl. 13.17

Jeg føler med dig Lotte, men tillykke med dækningen.

Vi har et gammelt hus som ligeledes er blevet ædt op af egens borebille (ikke bænkebidere i vores tilfælde). Jeg troede også at den hellige grav var velforvaret indtil jeg nærstuderede vores police, hvori det fremgår at vi har insekt, svamp og råd dækning, med _undtagelse_ af bindingsværk! Øv – vi skal til at udskifte alle ydermure – pris 330.000 kroner, som vi må tage på egen frakke. Tidligere ejer havde ikke oplyst os om at der var bindingsværk under pudsen, selv om han havde istandsat indefra, og godt viste at den var galt fat. Desværre er det en landbrugsejendom, så ingen tilstandsrapport.

37 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Keiser, 15. september 2007 kl. 9.56

Tak for svar og empati.

venter nu på forsikringmandens vurdering af hvad en bænkebider er for en størrelse... jeg véd den er et krebsedyr...ektogent skelet og syv par ben og gæller, men lidt insektagtig og meget skadedyrsagtig er den også... håber han gir mig medhold. hvorom alting er, så var det store-bænkebider-flyttedag igår, ukratning af mørt træ og 543156476589021 bænkebidere i alle størrelser!

de kan knække vores faner, kan de!...arbejdsglæden ta'r de ALDRIG fra os :-)

38 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. september 2007 kl. 12.50

Bænkebidere er uskadelige, de lever af vådt dødt træ og kan kun leve hvor der er meget vådt og fugtigt, så dit problem er fugt og våde vægge.

Mvh. Svend Høst

39 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Keiser, 15. september 2007 kl. 18.21

. :-)... tak for den opmuntrende beroligelse. vil lige fortælle at bænkebiderne lever videre i bedste velgående hvor de gerne må i mine udendørs omgivelser
(jeg er vegetar fordi jeg ikke nænner at dyr skal slås ihjel. ej heller bænkebidere. selv mit brænde blir omhyggeligt undersøgt inden det ryger i ovnen og haven er et paradis for alskens vidunderlige kryb. bl. a. blev de myrer der var på vej ind i huset guidet nænsomt ud. spærrede vejen med kanel og lagde sukkerspor til dér hvor de nu bor til alles tilfredshed.og mus blir sat ud igen med stor tålmodighed.edderkopperne lever naturligvis hos mig godt og trygt.

. så meget desdo større min fortvivlelse over invasionen af bænkebidere.

indtil videre har jeg forklaret dem at de ikke skal bo i mit bindingsværk ved at ha fjernet gummifuger og tyk plastikmaling og frønnet træ, og så må forsikringsmand og tømrer hjælpe mig med resten.

venlig hilsen lotte keiser, der selv forsøger at være uskadelig hvor muligt :-)

40 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 16. september 2007 kl. 7.19

Gummifuger og tyk plastikmaling i forbindelse med bindingsværk, er i den grad en større dræber end bænkebiderne, da det holder fugten inde i træet. Desuden sker nedbrydning af egetræ meget hurtigt når fugtprocenten når over 40%. Dermed bliver det nemt for egens borebille at nedbryde det, og deres cyklus speedes op. I tørt egetræ kan de også gnave, men det tager dem længere tid, og deres larver er derfor længere om at udvikles. I vådt bindingsværk er der meget stor opformering af borebiller og de kan således tage livet af værket meget hurtigt.

41 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Keiser, 16. september 2007 kl. 10.46

Jep og tak for indput. Véd det godt og derfor er forsikringsassurandør også indkaldt.

hav en fin dag

42 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Keiser, 17. september 2007 kl. 11.18

Sikke en dejlig morgen :-)
...uden dikkedarer og bevismateriale for eller imod bænkebidere, dækker min forsikring og jeg bliver hjulpet.

tak for input fra de forskellige, må I ha en god sensommer.

foreløbig over-and-out.

venlige hilsner lotte

43 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 17. september 2007 kl. 15.58

TIllykke med det Lotte.

Af ren nysgerrighed; hvilket forsikringsselskab bruger du? Mit selskab (Lærerstandens brandforsikring) vil tydeligvis ikke engang forsikre bindingsværk selv om det er helt nyt, så det kan da godt være at det er ved at være på tide at skifte!

44 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 18. september 2007 kl. 10.28

Det kan godt være, at bænkebidere er designet til at søge mod mørke og fugtige steder, men så har jeg måske en særlig afart hjemme hos mig. De invaderer min kælder, skarpt forfulgt af et mindre antal regnorme, hvert efterår, og så finder jeg dem et par uger senere, indtørrede og stendøde. De kan åbenbart lige akkurart krybe ind under kælderdøren, men når de kommer til den næste dør ud til trappen, kan de ikke komme længere, og der lægger de sig så til at dø. Nogen gange ligger der mindst 50, og det er ikke noget problem at fjerne dem med støvsugeren, men jeg forstår ikke, hvorfor de går ind, når det nu er den visse død for dem.

45 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 20. september 2007 kl. 17.41

Kære Lotte,

Jeg håber virkelig du kan fortælle mig hvad det er for et forsikringsselskab? Jeg er meget interesseret i at vide det, da jeg skal finde et selskab der vil forsikre mod råd, svamp og insekt i bindingsværk. Mit nuværende vil ikke, og jeg står og skal have sat nyt bindingværks i. Det gør jeg ikke uden at vide at det er forsikret. :)

46 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Siger Jeg Ikk =) Ellers Bliver Jeg Bare Til Grin=), 10. juni 2008 kl. 8.49

Hihi...jeg kender det...helt og aldeles

47 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vinnie, 31. juli 2008 kl. 18.14

Hej vi har et problem hver aften er vores soveværelse fyldt op med bænkebidder, selvom vi har lukket vindue, kommer de ind, de sidder bag listerne. Håber i kan hjælpe os med problemet og måske i ved hvordan vi kan komme af med dem? skal lige sihes at vi bor i 3 etage hus så de kravler op langs muren

48 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. august 2008 kl. 10.24

Hej Vinnie

Kontakt dit forsikringsselskab og fortæl om problemet. Eller hvis du bor til leje så bed din udlejer gøre det.

Der må være en bygningsmæssig fejl eller nogle særlige og problematiske forhold, der gør, at bænkebiderne søger så forholdvis højt op i en bygning.

Håber du ad den vej kan få hjælp til at løse problemet!

Venlig hilsen
Lone

49 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. august 2008 kl. 22.32

Til Vinnie...jeg har et eller andet sted læst at bænkebiderne skal bruge kalk til deres skjold. Derfor går de efter løse fuger mellem muresten og dårlig beton.

Et godt middel er Trinol 810 som er biologisk nedbrydeligt, til inde og udendørs. På spray flaske.

50 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vinnie, 2. august 2008 kl. 21.27

Hej begge 2 mange tak for svaren, vil ringe til forsikringen på mandag. God weekend

51 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2008 kl. 9.03

Bænkebider er et krebsedyr der er gået på land, det ånder med gæller og lever derfor kun på fugtige steder, jeres problem er fugtigt murværk.

Mvh. Svend Høst

52 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bob, 24. september 2008 kl. 9.28

Din

53 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bob, 24. september 2008 kl. 9.30

DIN MOR

54 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens., 24. september 2008 kl. 22.04

Bob du pjækker nok fra skolen i dag.

hilsen fra din mor

55 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank, 4. november 2008 kl. 8.43

Jeg aner ikk en fucking skid om bænkebider!

:-)

56 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt K. B., 6. november 2008 kl. 10.49

Hvorfor hedder en bænkebider, bænkebider.?

57 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt K. B., 6. november 2008 kl. 10.51

* hvorfor hedder en bænkebider, bænkebider.?

58 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl F, 20. august 2009 kl. 12.41

Jeg har et dyr

59 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl F, 20. august 2009 kl. 12.44

Jeg er glad for dyt det er min kæreste

60 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2009 kl. 13.42

Må vi ikke godt bede om en faglig brug af forummet, tak.

Mvh Eivin (^_^)

61 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz, 29. august 2009 kl. 22.11

Hej! Jeg har læst alle dine gode svar på spørgsmål vedrørende bænkebidere. Jeg er dog stadid i tvivl om hvor vidt de er skadelige for mit hus – idet jeg har konstateret at de forefindes i store mængder på dele af mit murværk!

Mvh Fritz

62 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. august 2009 kl. 0.07

Hej Fritz.

Bænkebidere er i sig selv ikke skadelige for dit hus, men da de ånder ved en form for gæller, vil de altid være på steder hvor der er fugtigt. I kældre, på andet murværk og på træ, vil tilstedeværelsen af dyrene vise, at klimaet er for fugtigt og der kan ske skade af fugten. Hvis man ændrer forholdene så der bliver mere tørt, forsvinder bænkebiderene også.

Mvh. Hans

63 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz, 30. august 2009 kl. 1.43

Hej Hans,

Tak for dit hurtige svar, og så kan jeg godt sove roligt igen.

:-)
Mvh. Fritz

64 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 22. oktober 2009 kl. 21.04

Der findes en art, der hedder kuglebænkebider. Det latinske navn er Armadillidum vulgare.

65 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. oktober 2009 kl. 21.07

Et relevant spørgsmål Mai-britt.

Engang jeg fiskede på Det gule rev, blev der fanget en fisk som snappede sig fast i bænken lystfiskeren sad på, og slap da den fik en kniv i nakken. En bænkebider? Den smagte også godt, som de der omdanner vort kompost. håp

66 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 24. oktober 2009 kl. 23.57

Nu husker jeg det Maj-britt. Det var slvfølgeligt en Havkat. håp

Nyt svar til emnet »Bænkebider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bænkebider

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider