Forum

Sorte lus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: ConnieJensen, 22. juli 2004 kl. 20.16

For andet år i træk, har jeg fået sorte lus i mine tallerkensmækkere. Hvordan kan jeg undgå det?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 23. juli 2004 kl. 8.50

Tjek potten eller jorden, hvor de står når sæsonen er slut. De har det sikkert for vådt om "tæerne" eller har lidt af tørke, så planterne er ude af balance og mere sårbare Kan der måske være tale om myrestreger også?

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 26. juli 2004 kl. 14.16

Jeg har samme problem med sorte lus i min tallerkensmækkere, som får først bladende og dernæst blomsterne til at blive lyse i farven og derefter visne. Jeg sørger for at de får rigeligt med vand som drypper af (ingen underskål) og masser af sol. Jeg ved godt at sorte lus er meget almindeligt i tallerkensmækkkere, men det lader til at jeg er ektsa hård ramt i forhold til mine naboere. Er der nogen der er et fif?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 23. juli 2012 kl. 15.05

Og jeg som troede at tallerkensmækker forebyggede luseangreb i drivhuset?

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2012 kl. 15.49

Det gør de helt sikkert ikke - lusene elsker dem :(

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 23. juli 2012 kl. 17.03

Hmmm så må Frøbutikken have ment, at blomsten holder lus væk fra naboplanter ved at tiltrække dem selv ;-)

Se selv hvad de skriver:

Blomsterkarse. Orange. Frø. > Blomster. Frø. | Udskriv | Tip en ven.
Pris: DKK 25,00

Høj. Spiselig appelsinfarvet blomsterkarse. Holder lus væk fra naboplanter. Ca. 80 frø.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 23. juli 2012 kl. 17.05

Her er der en liste over naturlige skadedyrsfjender og her listes blomsterkarse igen som en der kan holde lus væk???

www.spisdinhave.dk/pages/mainpage.asp?SubPageID=33&SubMenuID=27?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kimie Machold, 13. juli 2015 kl. 13.58

Jeg har altid haft mange sorte lus i mine tallerkensmækker. Der er noget med at man kan sprøjte med en blanding af vand, lidt brun sæbe og lidt sprit. Men jeg kan ikke huske koncentrationen. Er der nogen som kender den, eller har et andet godt forslag uden brug af gift vil det glæde mig. Min Marguerithe staude som lusene også elsker, får en kraftig tur med vandspulen så de blæses af. Det tror jeg mine tallerkensmækker er for skrøbelige til.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2015 kl. 14.23

1 del sprit 1 del flydende brun sæbe og 8 dele vand , det er det man kalder insektsæbe.................

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2015 kl. 14.25

I en anden tråd blev vi enige om i går, at der skal bruges "fast" brun sæbe, krystalsæbe.
Find den.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2015 kl. 14.27

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 14. juli 2015 kl. 18.29

Mon de er de samme banditter, der sidder under bladene på nogle af vore rabarber?

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 19.04

Se på dem. Det er ikke farven, der adskiller dem.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. juli 2015 kl. 11.12

Rebecca,
Bare for at blande mig :-) En god plante, synes jeg, er bjergmynte. den blomstrer fra ca nu til oktober med en sky af pink blomster. Den tiltrækker vældig mange svirrefluer, som gnasker lus, uanset lusenes farve.
Og så er planten god til te :-)
Tror faktisk aldrig jeg har hørt om en plante der forebygger lus.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juli 2015 kl. 13.48

Der er mange teorier - men jeg har nu også til gode at se en effekt :) Men en god idé at tiltrække svirrefluer - de er totalt vilde med dildkroner og andre skærmblomster.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juli 2015 kl. 14.45

Tomatplanter skule holde uldlus væk , og det skulle være ganske rigtigt.............

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juli 2015 kl. 17.59

Hmmm - jeg har kun haft meget få uldlus, men de har også siddet på tomatplanterne :)

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juli 2015 kl. 10.14

Det med uldlusene og tomatplanter var noget jeg læste i Kaktus og andre sukkulenter , medlemsblad for Nordisk kaktus selskab , et medlem fortalte at han var plaget af uldlus i Cereus kaktus men ikke i de kaktus som stod ved siden af tomatplanter , det første til at bruge et udtræk af tomatplanten til bekæmpelse af uldlus .
Generalt set tror jeg heller ikke på at visse planter som fx. hvidløg eller persille kan holde lus væk fra roser eller lign..............

Nyt svar til emnet »Sorte lus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sorte lus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider