Forum

Ung rotte eller stor mus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. oktober 2017 kl. 19.29

Hej

Er der nogle der kan afgøre om dette er en ung rotte (det mener jeg) eller en stor mus af en art?

Kroppen er ca. 8-9 cm - altså uden hale.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. oktober 2017 kl. 20.06

Umiddelbart vil jeg sige halsbåndsmus, men den korte hale forvirrer. Rotter har heller ikke så korte haler, mener jeg?

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. oktober 2017 kl. 20.12

Miljøstyrelsen angiver husmus til 8-9 cm uden hale, lige som du gør.http://mst.dk/kemi/biocider/saerligt-for-borgere-om-biocider/kampagne-fang-musen/kend-forskel-paa-mus/

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. oktober 2017 kl. 20.22

Rotter er det ikke, da de har pels på halen - så det er enten en husmus eller en rødmus (tror mest på rødmus pga. den korte hale) kan opnå en ganske pæn størrelse og det er lige nu de flytter ind vores huse fra markerne. Halsbåndmus er det ikke, da de har helt hvid bug. ;)

mst.dk/kemi/biocider/saerligt-for-borgere-om-biocider/kampagne-fang-musen/kend-forskel-paa-mus/

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 22. oktober 2017 kl. 20.39

Det er er ikke en rotte, det er heller ikke en halsbåndsmus (de har store øjne og øren).

Det er nok mere en vandrotte/mosegris. De har små øren og øjne, da de er i familie med markmus. Altså ikke ægte mus. Halsbåndsmus ser overhovedet ikke sådan ud!

Mvh
Tine

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 22. oktober 2017 kl. 20.54

Det er en af studsmusene.
Jeg vil sige Markmus.
Den har for små poter og for kort hale til at være en rotteunge.
Og så synes jeg den ikke er mørk nok til at være en mosegris.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. oktober 2017 kl. 22.23

Enighed om at det ikke er en rotte, så jeg tog fejl.
Som jer, synes jeg det er svært, men hvis rotteunger har hår på halen, vil jeg bruge kendetegnet fremadrettet :)

Det er ved en samlebunke til komposten, hvor jeg så en pile i skjul da jeg kom forbi. Satte to fælder: En med Nutella og én med leverpostej. Fangede to, begge på Nutella - hvis I kan bruge det til noget :-D

Mange tak for hjælp!

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 22. oktober 2017 kl. 22.37

Med den sidste oplysning om levested og adfærd vil jeg nok ændre mit bud til Rødmus. Det er også en studsmus men lidt mindre (størrelseangivelse var ønskelig) og med forholdsvis lidt længere hale end alm. markmus.
Rødmus træffes også indendørs.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. oktober 2017 kl. 22.40

Har Rødmus noget tydeligt rødt noget sted på sig?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 22. oktober 2017 kl. 23.08

Det er altid svært med farver på billeder. Jeg har desværre ikke noget aktuelt billede af en rødmus.
Rødmusen er en ikke særlig stor studsmus med en rødbrun rygfarve hvor markmusen er mere gråbrun.
Men det er så nemt, når man har fanget hundreder, men svært når det skal sættes på tryk.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. oktober 2017 kl. 8.14

Der er billede af rødmus på det link jeg har delt - men smider her et google-link af billeder af rødmus i læssevis. Synes de ligner dine, med det samme svage rødlige skær i den brune pels. ;)

www.google.dk/search?q=r%C3%B8dmus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj2qJqGi4bXAhVIalAKHRWMBFQQ_AUICigB&biw=1366&bih=637

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. oktober 2017 kl. 8.17

Iøvrigt står der om rødmusen, at den er mellem 8 og 13½ cm lang i kroppen, så det er nok nogle unge dyr du har fanget.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2017 kl. 11.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2017 kl. 11.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2017 kl. 18.57

@Ayoe

Tak, for billeder. Ny fangst igen i dag (Nutella igen) og nu er jeg ret sikker på Rødmus. Fælder pakket sammen.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 23. oktober 2017 kl. 19.46

Frank Chr.
Det opdagede allerede Darwin, da bønderne kom og spurte, hvordan deres rødkløver kunne give mere: "Få flere katte!".
Men jeg tror nok, at Charles Darwin gav sig mere tid og en længere forklaring- end bondeknoldene ønskede sig. ;-)

Forresten yngler visse humlebiarter i forladte musereder, så det er igen et spørgsmål om balancen mellem arter.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Ung rotte eller stor mus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ung rotte eller stor mus?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider