Forum

Larver på tomatplanten

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Jakobsen, 6. juli 2006 kl. 20.19

Jeg har lige opdaget, at der er nogle grønne larver med gul stribe på min ene tomatplante. De æder både blade og tomater. Problemet havde jeg også sidste år, men der var larverne mørke med orange strib. Er det samme slags larve? Hvad gør jeg for at forhindre disse larver?

Venlig hilsen Bente Jakobsen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 4. august 2006 kl. 11.15

Hjælp!

Jeg er blevet invaderet af de grønne larver i mit drivhus. Det er ulækkert at gå der. Larver overalt. De æder alle mine planter. Der må være en'som kender et gammelt husråd, som kan afhjælpe problemet.

Med venlig hilsen
Kirsten

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. august 2006 kl. 19.17

Hjælp!

Jeg er blevet invaderet af de grønne larver i mit drivhus. Det er ulækkert at gå der. Larver overalt. De æder alle mine planter. Der må være en'som kender et gammelt husråd, som kan afhjælpe problemet.

Med venlig hilsen

søren

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 28. maj 2007 kl. 9.35

Jeg har også disse lede, tykke larver i mine tre tomater der står på min balkon. Jeg ved ikke hvad slags det er men jeg slap af med dem ved simpelthen at se efter hvor på bladende der var larve-lort og oftest sidder laven lige over. De er ret svære at få øje på. Jeg samlede dem bare ind og myrdede dem hvilket jo er nemt nok når man kun har få planter.

På med latexhandsken...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Milli Stilling, 10. august 2008 kl. 16.46

Vi har også grønne larver på vores tomatplanter i drivhuset, de spiser både blade og tomater, hvad skal vi gøre ved det.

Med venlig hilsen
Milli

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne B. Andersen, 10. september 2008 kl. 10.04

Jeg har også for første gang de grønne larver i mine tomatplanter. Jeg ville gerne undgå farlig gift, forespurgte på en planteskole og her er svaret.

Midlet hedder DIPEL og er 100% biologisk, ugiftigt for mennesker, pattedyr og planter. Der er en udførlig brugsanvisning på pakken. Prisen er 129 kr, men der er tilgengæld til masser af behandlinger. Tjek datoen på flasken i pakken – produktet er holdbart i 3 år.

Venlig hilsen
Hanne

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 12.02

Hej Hanne og Mille.

Jeg kan godt forstå at i ikke vil bruge gift og efter at have været været en tur rundt på nogle amerikanske hjemmesider fandt jeg en masse gode råd. som fortjener en udbredelse. En af deres råd var også brugen af Dipel,som er en naturlig jordbakterie, der blot er masse -opformeret og som virker ved at stoppe larvernes ædelyst. Ulempen er blot at midlet hurtigt nedbrydes let af sollyset. derfor er det en god ide at udbringe det sent om aften. Virkningen holder i ca 3–4 dage og det er derfor vigtigt at gembehandle sine grøntsager igen.

Dipel er godkendt til økologisk grøntsagsavl både herhjemme og i USA. En ulempe er nok også prisen. Men dette hænger sammen med produktionen og de høje afgifter vi har herhjemme. Men en anden mulighed for at komme af med sine skadedyr på og som ikke slå dem ihjel er brugen af hvidløg og chilli. der findes mange blandinger alt efter hvad de skal virke imod, men blender man en knivspids chili med ca et fed hvidløg og nogle dråber sæbe så skulle man faktisk have et udemærket og billig repellende insekt middel. Det er vigtig at nævne at dette middel ikke slå insekterne ihjel og derfor ikke skader, men derimod afskrækker insekterne, der så må finder andre veje. Hvis man ikke laver en meget fortyndet udgave af den risikere man at svide sine planter og man opnår hellere ikke en bedre virkning af den grund. Midlet skal også udbringes med ca 3–5 dages mellemrum.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 6. juni 2009 kl. 15.43

HVAD æder mine små udplantede tomatplanter? både inde i drivhus og på friland fra den ene dag til den næste er planten simpelthen bidt over på de små stammer og ædt? det har vi aldrig været udsat for før HJÆL...

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 7. juni 2009 kl. 10.34

Hej Winnie.

Mit bud er snegle (dem uden hus på).

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2009 kl. 22.28

Hejsa Winnie.

Hvis du vil starte forfra med nye tomater, så læg et tykt og bredt lag grus rundt om rodhalsen på planterne. Snegle kan ikke lide at kravle på grus.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. juni 2009 kl. 12.14

Kunne det være rosenhvepsens larver? De har angrebet min have voldsomt i år!

Nyt svar til emnet »Larver på tomatplanten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver på tomatplanten

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider