Forum

Husmår i bilen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Yvonne L. Kjeldsen, 19. maj 2007 kl. 7.19

Vi opdagede at der havde været en husmår i bilens motorrum. Den havde bidt hul i kølerslangerne så vi måtte have bilen på værksted. Efterfølgende kan vi se den stadig kommer i bilen – vi kan se dens spor og hår og desuden har den gnavet hul i kølerhjelmens isolering. Det kan efterhånden blive et dyrt bekendskab, så vi er selvfølgelig interesseret i at få den fanget. Vi har nu sat en fælde op, men det der undrer os er – hvad skal den dog der? hvis den har unger et andet sted og leder efter føde er det vel ulogisk at komme i bilen. Kan I give et bud på dette.

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Lund Pedersen, 19. maj 2007 kl. 8.10

Prøv at stille spørgsmålet på www.fugleognatur.dk
Der sidder natureksperter og svarer. Det kan være de har en god forklaring. Jeg kender flere bilejere,der har oplevet det samme som jer uden at finde en forklaring.

Anne Marie

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn, 4. august 2007 kl. 12.53

Måren åd min VW.

Nok ikke kun fordi det er en VW, men fordi de kan li'at gnave i uarmerede plastikslanger, der måske virker som en tandrensning på dyret?

(Rotter gør det i øvrigt også!)
Jeg satte en mårfælde op, og i løbet af kort tid fangede jeg 2 pindsvin, som jeg nænsomt satte tilbage i min have, og fælden har intet fanget derefter, men står stadig klar.

Efter det 2. angreb på motorrummet smurte jeg hjortetaksolie på gulvet omkring bilen, og har derefter ikke haft angreb, så jeg bilder mig ind, at det har hjulpet.

Et andet godt råd jeg har hørt skal være effektiv og billigere, er at -rent ud sagt- pisse på en klud og lægge den et sted i garagen eller carporten.

Finn

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Smedegaard., 27. oktober 2007 kl. 17.16

Vedr. mårfælder.

Hvad lokker man med i mårfælden.

Er der nogen der har et godt bud.

PS.

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. oktober 2007 kl. 20.56

Vi bruger hønseæg.

Anne Marie

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HJT, 14. november 2007 kl. 18.59

Er der flere måder man kan holde mårer væk fra bilerne? Eller har I en hjemmeside, hvor de fortæller det eller...?

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 15. november 2007 kl. 18.01

Måske søger den en bolig som beskytter og giver læ.

Det er forklaringen på hvorfor både den og rotten søger ind i huse, måske det også giver en vis logik i deres søgning i bilen. Ingen dyr ønsker jo egentlig kontakt med mennesker.

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. november 2007 kl. 21.19

Nu er mår ikke det mindst omtalte problem for os villa- og havedyrkere. Der har været rigtig, rigtig, rigtig (som det betegnes til overstadighed i sproget, ustandseligt i øjeblikket) mange gode råd på Bænken. Lad DK-radioen kværne sin uuholdelige musik ud hele tiden, ved meget lav lydstyrke ustandselig – altid, så skal måren nok interessere sig mere for naboernes ledningsførelser i deres biler. Det er selvfølgeligt som med katte og muldvarpe, vi forskyder ulemperne til andre. Afliv ulemperne på stedet. Anskaf en mår-kattefælde og put ledninger af enhver type og nok et enkelt æg, med lidt mørke pletter på skallen ind på vippebræddet. håp

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. november 2007 kl. 21.24

Forøvrigt Helle Sofie, er det os mennesker som tilegner / søger kontakt til dyrene? håp

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terewq, 25. november 2007 kl. 9.41

Hej ja husk altid at dække den fælde med jord så den ikke ser selve der hvor den skal træde.(de er snue) du binder en kruk el lign helt nede ved bunden af fælden og du kommer noget kød ned i glasset så den kæmpe for at få det. vi har prøvet det og det gav resultat.

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. december 2007 kl. 16.58

Vi skal lægge maden så langt fremme i fælden som muligt – så dyret træder på vippen. Sådan klapper dét.

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. december 2007 kl. 22.23

Prøv at sætte en blinkende diode cykel lygte under bilen om natten, det skræmmer måren væk. Det minder vel om lysreflexer i katte øjne.

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Richard K. Ellegaard, 7. februar 2008 kl. 17.01

Hej
Husmåren bruger bilens ledninger til at rense sine tænder for fjer og benstumper.

Faktisk er der flere folk, end man lige tror, som er generet af måren i deres bil. Mange har prøvet med Lambæk Mårfjerner, med stor succes. Midlet, som er giftfrit, monteres i garagen, hvor det går ind og generer mårens lugtesans, så den vælger at flytte. Det holder i 2–4 år, hvorefter man kan genfylde bægrene.

Lambæk Mårfjerner har efterhånden eksisteret i 14 år.

Se mere på www.richard-ellegaard.dk
Mvh. Richard Ellegaard, Stoholm

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Brock, 21. juni 2008 kl. 10.35

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan det er muligt at se, at det er gnaver der har været på ubudent besøg og har gnavet i bilens kølerslanger eller ledninger. Årsagen er at jeg tilsyneladende har haft besøg af en sulten gnaver, der efter mekanikerens udsagn har bidt flere huller i kølerslangerne. Men hullerne er meget fine huller, der for mig at se, ikke ligner gnaver mærker. Og jeg vil jo gerne finde årsagen.

Mvh. Dan

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn, 21. juni 2008 kl. 13.24

Siden mit indlæg den 4 august 07 har jeg haft 3 nye angreb på mit motorrum af en mår, og hver gang er der enten bidt plastikslager over, eller flere meget små bidmærker efter tænderne, som Dan Brock netop har skrevet om.

Efter det seneste angreb fik jeg hos VW en spraydåse udviklet netop til beskyttelse mod mårer, og det benyttede jeg selvfølgelig med det resultat-indtil nu-at dyret har holdt sig væk.

Sprayen er udviklet af TUNAP med betegnelsen 398.

Måske er måren flyttet til min genbo, der nu har haft 2 angreb på sine gummislanger i sin helt nye Skoda, og da han kontaktede Skoda fik han at vide, at årsagen skyldes, at gummislangerne -der benyttes til både Skoda,VW,Seat, Audi mv. er behandlet med et blødgøringsmiddel udviklet af bl.a fiskeolie, og med den oplysning forstår vi nu, at måren selvfølgelig tror, at den er kommet til det helt store tag-selv-bord, med fiskeanretning, og det kan den jo ikke fortænkes i -vel?

Får jeg flere angreb, har jeg tænkt mig at spørge VW om vi måske ikke skal til at tale om noget der hedder produktansvar, for er man virkelig uheldig og får besøg af en rigtig "grovæder" kan det blive en dyr historie for bilejeren.

Held og lykke til er alle. Fin.

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hansen, 24. oktober 2008 kl. 0.29

Vi har vores veteranbil opmagasineret i en lade sammen med andre veteranbiler, campingvogne, etc.

Mår har jævnligt været i laden og generet os alle ved at gnave i kabler og slanger.

Siden vi har opsat Alterna's Mårfjerner har der ikke været en eneste på "besøg".

Hermed vores anbefaling af www.altex.dk

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2008 kl. 19.47

Jeg har læst i et motorblad at køleslanger i flere biltyper er fremstillet af bla. fiskeolie. Derfor er måren glad for at gnave små huller i slangerne.

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. oktober 2008 kl. 7.53

Jeg har oplevet af finde rester fra havens foderbrædt oppe under bilen. Tænker det er et dyr som har lavet en madpakke, den derefter har siddet lunt og tørt og nydt. Men om det var en mår eller rotter blev aldrig opklaret. Ps. Foderbrædtet stod omme i baghaven, og bilen i carport foran huset.

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Nielsen, 31. oktober 2008 kl. 18.30

Har lige betalt en regning på 3214,67 kr. for mår-terror i mit motorrum. Kunne kvæle det dyr.

Er der nogen af jer det er lykkedes med at få dyret væk? Jeg hører gerne om det. Har lige tømt natpotten under motorrummet – men det kan man vel ikke blive ved med vel?

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2008 kl. 19.39

Hej Bjarne
Læs afsnit nr. 16 her på siden, og spray så Pronto på slangerne. Det stod i samme motorblad.

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Nielsen, 31. oktober 2008 kl. 20.14

Tak Mogens!

Det vil jeg gøre i morgen. Håber det ikke bliver for sent. Man ved jo aldrig med de små banditter.

Har også lige set, at det kunne være mink. Jeg bor i Frederikshavn, hvor der for nylig blev sluppet rigtig mange mink løs i naturen. Men dit råd virker sikkert også mod dem.

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2008 kl. 22.48

Ja, begge parter er vilde med fisk. Læs også lige afsnit 14 her på siden.

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. november 2008 kl. 18.18

Jeg vil tro at en koncentration af hvidløg og chili også kan få den på afveje. Desuden siges det at engang rock musik også skulle holde kræet borte. Alle former for kraftige lugte skulle have indflydelse på den. I stedet for nattepotten kunne man evt prøve med lidt eddike.

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. november 2008 kl. 18.40

Du kan være heldig, at stærke lugte påvirker husmårens gode lugtesans så meget, at den flytter. Du kan prøve med naftalin, hjortetakolie eller paradiklorbenzol i skåle, gazeposer eller på klude, som du fordeler rundt om på loftet.

God Jagt

24 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Svend Sørensen, 9. november 2008 kl. 12.20

Slettet af administrator 19. november 2013 kl. 12.03.

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. november 2008 kl. 20.23

Det kan jeg godt forstå Søren, det står der jo næsten på alt, men hvor meget er du gået over tiden. Det vil Tina helt sikkert først spørge om. håp

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 10. november 2008 kl. 12.28

Når måren gnaver i billedninger plastikslanger o.s.v er det ikke fordi det smager af fisk eller fiskeolie, det er snarere mårens måde til at markere og hævde sit territorie på alså dens territorieadfærd. Hvis det skulle være p.g.a fiskesmag eller fiskeolie ville det jo også være uhyre nemt at fange den i en fælde med fisk eller fiskeolie som lokkemad, men så er det desværre ikke.

www.youtube.com/watch?v=XSBDYO699Qw

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/husmaar.htm

27 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Pedersen, 20. november 2008 kl. 18.11

Slettet af administrator 19. november 2013 kl. 12.05.

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Jepsen, 22. december 2008 kl. 23.53

Med hensyn til diverse misforståelser, om fiske -olie i køler slange og kabler er dette ikke korrekt. De fleste japanske og europæiske bil producenter,bruger en naturgummi blanding, der er tilsat blødgører. Dette gøres for at undgå ældning, under de store temperatur udsving,der opstår i kølesystemet på bilen.

Jeg har været til møde med ingenørene fra Volvo fabrikken i Sverige, og de kender problemet men det er pt. ikke muligt at løse det i gummi blandingen.

Det bedste råd lige nu,er at bruge Tunap 398 mårbeskyttelse.

Anvendes på følgende måde:
Afvask motorrummet grundigt,da måren markerer ligesom hunde.

Blæs / pust det tørt med evt. trykluft.

Spray et jævnt lag, på alle slanger og kabler,både på oversiden og undersiden.

Vigtigt efter behandl ca. 1/2 årligt.

Det sidste nye,er de gnaver i sprinklerbeholdere og køleexpansionsbeholder.

Så vær meget opmærksom hvis du har haft "gæster".

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. december 2008 kl. 11.14

Jeg har læst med stor interesse omkring det at have "mår i bilen" og kunne godt tænke mig at vide, om det er et stort problem på landet. Jeg har aldrig hør om det, her i storbyen

Det er lidt skræmmende at vide, at såden en fyr kan finde på disse unoder...

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Nielsen, 23. december 2008 kl. 12.02

Både min søn og jeg har nu haft store udgifter med dette problem. Jeg bor i Frederikshavn ikke nogen stor by, men alligevel, jeg tror ikke, at man er fredet nogen steder. Ligesom du kan se ræven inde midt i København, så er de andre slubberter på lofter alle vegne.

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. december 2008 kl. 20.11

Jeg rejste mit spørgsmål til min svigerfar, der bor i Rørvig og som tidligere boede i Græsted (begge steder på landet). Han havde aldrig hørt om det og troede at jeg forsøgte at bilde ham noget ind, der bestem ikke var rigtigt. I Græsted havde han et mindre hønsehold og havde derfor alle mulige grunde til at "invitere måren indefor".

Jeg har hellere aldrig hørt om det før omtalt, før jeg læste om det herigennem. Jeg kan godt forstå, hvis andre undre sig over dette syn, der mildestalt må siges at være et mareridt for bilejeren...

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 5. marts 2009 kl. 15.48

Jeg har netop hentet min Seat fra værkstedet. Det er 4. gang ledningerne er beskadiget af en mår. Denne gang også den værste da alle gummiledninger øverst i motorrummet var ædt. Helt ædt. Der var kun stumper på ca. 3 cm tilbage, hvor ledningerne er tilsluttet. Derudover havde bæstet knappet batterikassen op og forsøgt at trække et stort hundekødben (læder) ned i kassen! Forråd?

Vi bor i udkanten af Aalborg i tæt rækkehusbebyggelse, og bilen holder i carporten. Vores umiddelbare vurdering er at der ikke burde være mår her, men... Derudover har vi en stor fed rød hankat, som vi skal genforhandle kontrakt med, da han tilsyneladende ikke passer sit arbejde. Han har i stedet udryddet alt hvad der hedder mosegrise og mulvarper. Måren er åbenbart for hurtig. Dog har vi snakket lidt om om det mon kan være måren han slås med og ikke en anden kat, som først antaget. Farverne i de totter pels der bliver rykket af, kunne godt passe. Er der nogen der har erfaring med kat kontra mår?

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 5. marts 2009 kl. 15.54

PS til indlæg 36.

Jeg fik denne gang "mårsikret" motorrummet. Noget der sprøjtes på og som skulle holde måren væk. Kender andre der har fået dette gjort og indtil videre med held.

Ellers øv at slippe 2000 kr. for reperationer og udskiftning af ledninger m.m.

34 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jens Hansen, 5. marts 2009 kl. 23.35

Slettet af administrator 19. november 2013 kl. 12.05.

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. marts 2009 kl. 1.47

Kære alle

Jeg har slettet en del indlæg, da det her jo er et debatforum og ikke en reklamesøjle for forhandlere. Alle forhandlere har dog fået lov til at beholde minimum et indlæg.

Lad det venligst blive ved det – ellers slettes alle. Forum skal ikke bruges til at reklamere for produkter. I er alle meget velkomne til at at annoncere for jeres produkter – og dermed bidrage til Havenyts økonomi. I kan blive optaget i kategorien med skadedyr i forhandlerguiden ved at kontakte mig på tlf. 54948468:

www.havenyt.dk/forhandlerguide/ukrudt_og_skadedyr/

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør.

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. maj 2009 kl. 22.50

Hej Karna Maj, det var frisk gjort, at foreslå at alle "annoncørerne" kan optages i kategorien skadedyr! Men så slemme er de vel heller ikke? Jeg syntes nu alligevel at mårene er lidt værre.

–
Nåh spøg til side, jeg har også et par råd om mårens unoder i bilerne. Har selv prøvet at halte hjem på 3 cylindere fordi den s k... mår havde ædt tændkablet til den fjerde! Fandt for øvrigt også et halvspist rundstykke! højt oppe i motorrummet, så den er jo ikke nogen kostforagter. Jeg tror for øvrigt bare at den hygger sig i varmen, og så kan den måske bare li'' biler?

Jeg har ofte haft mår på loftet over mit lille hobbyværksted, og jeg kan fortælle, at den ikke let lader sig skræmme af hverken blinkende lys og end ikke af en konstant kværnende radio. Har endda prøvet at udsætte den for Jørgen Mylius – og kan den klare det over længere tid, så kan den formentlig også modstå næsten alt andet!

Men en rigtig købt mårfælde med et hønseæg, det er svært at modstå, især hvis der er prikket et lille hul på ægget. Gnid evt. ægget lidt i jorden først og brug handsker for at sløre "menneskelugten" og vær tålmodig. Måren kan godt se arrangementet an i en længere periode før lækkersulten overmander den. Min erfaring er, at hvis man bruger kød eller lign. i fælden så skal man ret hyppigt redde både katte og andre smådyr ud i det fri igen.

Men husk under alle omstændigheder, at hvis man opsætter fælder, så har man også pligt til at efterse fælden dagligt. Og dagligt det betyder altså hver dag. Selv om vi ikke kan li'' den lille satan, så skal man alligevel afholde sig fra dyremishandling og altså ikke risikere at dyret skal dø af tørst, sult, stress eller kulde. Den skal aflives hurtigt og humant. Har du et Falck abonnement, så kontakt dem de kan vist hjælpe. Det er forbudt selv at eksperimentere med f.eks. at gasse eller drukne måren. Det er vist også en risikabel affære, det er en hidsig krabat som man skal holde fingrene langt væk fra. Jeg har efterhånden fanget nogen stykker i fælden men der må være flere tilbage, for det rumsterer stadig af og til på loftet.

37 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Bonde, 6. maj 2009 kl. 13.38

Køre en tur i min Seat Leon, købt i sommer.

Så blinker en lampe der så skal betyde "motorfejl". Tager det dog ganske roligt, ringer til Seat mobillity, der modvilligt henter bilen. Får lånebil og tænker ikke mere over det, da det jo er en motorfejl. Går stærkt udfra det ikke er noget jeg skal betale for og det er noget garantien dækker... Efter en helligdag, en weekend og 2 hverdage, hvor jeg ikke har hørt noget ringer jeg til Seat, der fortæller der har været en mår på besøg. Troede seriøst han tog P** på mig! Men nej, den havde ædt nogen slanger, det forbistrede kræ.

Så hej værkstedsregning på 4.000 kroner, farvel sommerferie i Rom...

Forresten Gert O. Johansen, hvis jeg fanger et sådant dyr, så vil jeg afprøve alle tortur/aflivningsmetoder på det!

Hilsen meget meget bitre Anja!

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Magnussen, Thorndalvej 7, Stenhøj,))00 Frede, 2. juni 2009 kl. 10.15

Vedr. mår, der går i motorrummet, som regel ved en varm motor. De kan ikke lide menneskehår, så få en god portion, ved frisøren, det er gratis, og hænd det op i en evt. nylon strømpe eller andet egnet, så bliver de væk. Eller i dag kan man købe en "dims" ved bilforhandleren, der giver en lyd fra sig, de ikke kan have.

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Magnussen, Thorndalvej 7, Stenhøj,))00 Frede, 2. juni 2009 kl. 10.15

Vedr. mår, der går i motorrummet, som regel ved en varm motor. De kan ikke lide menneskehår, så få en god portion, ved frisøren, det er gratis, og hænd det op i en evt. nylon strømpe eller andet egnet, så bliver de væk. Eller i dag kan man købe en "dims" ved bilforhandleren, der giver en lyd fra sig, de ikke kan have.

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Bonde, 3. juni 2009 kl. 14.42

Vi fik i forbindelse med reparationen en "mårsikring". Det hjalp dog ikke 5 potter p..., da der var mår i den igen efter 5 dage...

Så tog en spand og kom en liter eddike, rust og kalkfjerner, klorin, urin og andet godt og kastede ind under bilen. Og har også lagt hår i motorrummet og sat en fælde op.

Vi har ikke haft besøg siden. (7–9-13!)

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Gustavsen, 10. juni 2009 kl. 10.46

Hejsa Jytte magnussen.

Har du et telefonnr. eller bare navnet på den bilforhandler der sælger de mår-alarmer der afgiver lyd. jeg er vil meget gerne have fat i sådan en ;-)

42 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2009 kl. 19.08

Slettet af administrator 29. november 2009 kl. 22.52.

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Bonde, 19. juni 2009 kl. 14.59

Hej Bent.

Bilen holder udenfor, så det er nok forlængst skyllet væk af regnen. Vi har ikke fanget måren endnu, men tror altså håret i motorrummet har hjulpet!

44 af 44 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Thomas Hansen, 2. juli 2009 kl. 12.11

Slettet af administrator 19. november 2013 kl. 12.05.

Nyt svar til emnet »Husmår i bilen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Husmår i bilen

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider