Forum

Podeteknik til kræge?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. marts 2017 kl. 16.20

Jeg vil i næste måned for 1. gang lave podninger med kræge kviste. Års skudene er desværre meget tynde (ca. 3mm.) og jeg har brug for et tip fra en erfaren kræge poder :)
Hvilken teknik er den bedste: Barkpodning, sidepodning eller metoden hvor grundstammen kløves og kvisten skæres til som en kile.?

På forhånd TAK for rådgivning.

V.h. Podelærlingen.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2017 kl. 16.28

Det er noget begrænset med erfaring jeg har i podning, men du skal huske på, at det er vækstlagene, der skal vokse sammen. Så jo bedre kontakt du kan få mellem vækstlagene, des bedre. Derfor er kløvning af stammen ikke aktuel med så tynde podekviste.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. marts 2017 kl. 17.33

Hvad vil du pode på?
Hvorfor vente til næste måned. Det er allerede på høje tid med Prunus familien.
Med så tynde kviste bruger jeg oftest barkpodning. Det er nok at vækstlagene får kontakt i den ene side af snittet.
Held og lykke.
Jeg vil prøve at lave stiklinger af kræge i år. Måske lykkes det.
Anne Marie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. marts 2017 kl. 20.10

Hej Anne Marie. Tak for dine tanker.
Jeg vil bruge mirabel til krægerne, da jeg har udpræget sandjord.
Jeg venter altid med at pode Prunus til først i april. Det giver normalt et fint resultat, - men der er åbenbart forskellige erfaringer mht. det bedste tidspunkt ...
Ja, stiklingeformering er da også en mulighed, - men jeg vil bare helst slippe for rodskuddene :)

Måske får vi ikke andet ud af det, end en erfaring, - men det er dog heller ikke at foragte :)

Nyt svar til emnet »Podeteknik til kræge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Podeteknik til kræge?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider