Forum

Vilde urter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. juni 2017 kl. 14.25

Hej.
Måske kan dette initiativ og denne liste have interesse også for havefolk, når den kommer i 2018.

landbrugsavisen.dk/esben-lunde-tager-initiativ-til-liste-over-spisesikre-vilde-urter

Vh. T&HPP

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2017 kl. 18.31

50 vilde planter, der kan spises! Det rækker da ingen steder.
Vi er sikkert mange, der spiser mange flere (og da vi nok ikke spiser de samme) bliver det en ganske anseelig mængde spiselige vilde planter, som er afprøvede, men som myndighederne åbenbart først nu skal til at interessere sig for.

Det virker mere rationelt, om de starter med de giftige, og lod os spise resten.
Myndighederne kan jo starte med at læse advarslerne i botanikbøgerne.

Det er helt forkert at starte forfra og gøre alt giftigt, indtil der er midler til at opdage, at det var det så alligevel ikke.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2017 kl. 18.45

Helt enig Lars.

Alt hvad der ikke er på listen kan så betegnes "novel food" og må ikke sælges i EU. Altså før nogle store firmaer udtager rettighederne til "sorter". Venstre/ regeringen gør intet for natur, miljø eller økologi, såå..

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. juni 2017 kl. 18.54

Ha. Holddaheltop.
Der kan åbenbart gå politik i alt.
Hyg I jer bare med det.
Og så er der vel ingen der tvinger nogen til at se listen til den tid ;-)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. juni 2017 kl. 19.04

Jeg synes, det er rigtig godt, at der bliver forsket mere i de planter, som er såkaldt spiselige. Det kan godt være, at de planter vi putter i munden ikke umiddelbart giver forgiftningssymptomer, men nogle af dem kan måske være giftige at spise over tid. F.eks Hjulkrone, som indeholder kræftfremkaldende stoffer.
Så tak for linket Tilde-sig endelig til hvis du ser listen, når den kommer :)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2017 kl. 19.11

Der er hundreder og atter hundreder af års praktisk erfaringer beskrevet i tusinder og atter tusinder af bøger. Hvad er formålet med en liste med så få planter, hvis ikke det er politisk?

Som Lars skrev, brug krudtet på info om de få rigtig giftige planter i landet.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. juni 2017 kl. 19.28

Mange af de gamle danske lægeplanter, har man jo senere fundet ud af, er giftige. Man skal da ikke ukritisk putte alt i munden, bare fordi de blev brugt i 17 hundrede og hvidkål.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. juni 2017 kl. 19.43

Der ligger oceaner af gamle rapporter og undersøgelser om alt mellem himmel og jord indenfor naturvidenskab som intet er værd nutildags.
Der kan kun opfordres til at følge med i ny forskning fra forskere som holder sig fri af politisering, selv om det er svært.
Men bedøm selv listen, når den engang foreligger og om I tror på de forskere der står bag.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. juni 2017 kl. 20.50

Well, for en gangs skyld er jeg enig med Hans. Det er da et sted at starte, når man laver den liste. Den kan altid udvides over tid.

Jeg vil, som amatørkok, altså også hellere vide hvad jeg kan bruge og hvordan, frem for at få en liste over det jeg ikke kan bruge. ;)

Desuden har det også været kendt (siden syttenhundrede-grøn-langkål), at de fleste af de gamle lægeplanter er giftige i for store mængder. Blot se på fx. Digitalis og Kinin, som iøvrigt stadig bruges som hjertemedicin og til Malaria (om end de aktive stoffer nu hovedsageligt produceres kemisk).

/Ayoe ;)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2017 kl. 21.24

Jamen, hvis vi er på et adfærdsniveau, hvor vi vil spise medicinplanter eller blot planter vi ikke kender, er der langt igen. Uanset positivlister, så skal man jo kunne genkende og identificere planterne i marken. Held og lykke!

Den liste har et politisk sigte - jeg vil vædde et figentræ (Brown Turkey) :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2017 kl. 21.25

PS

Pia OG Lars :)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 22. juni 2017 kl. 21.50

Det kommer vel ofte an på mængden. Rabarber og hyld er stemplet som giftigt, men ingen spiser vel hele træet/busken, og rabarber er vel næppe hovedernæring i nogen husholdning.

Man kan sikkert finde giftige/kræftfremkaldende stoffer i mange af de planter, vi gladeligt spiser til dagligt. For at en liste anbefaling/advarsel skal have nogen værdi, bør der også anføres mængde.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2017 kl. 22.00

PS

Der er jo ikke tale om forskning overhovedet, når nogle embedsmænd bliver pålagt at lave listen ud fra eksisterende viden (litteratur) og menukort på Noma. Efterfølgende vil det sikkert blive forbudt at servere vilde planter, som ikke er på listen. Skal vi ikke prøve at se hvor mange vi kan ramme ud af de 50? Jeg starter med mine egen beskedne, men regelmæssige menu:

1) Nælde
2) Skvalderkål
3) Løvetand
4) Strandkål
5) Ramsløg
6) Løgkarse
7) Birkesaft/ sirup
8) Hyld
9) Hyben
10) Slåen

Nyt svar til emnet »Vilde urter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Vilde urter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider