Forum

Hæg (prunus padus)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kersti K., 26. august 2017 kl. 18.09

Kære alle,

Jeg er totalt ny her inde og ret nybegynder i haven.

Jeg har et ønske om, at plante prunus padus i min have, da dens blomster dufter så godt i maj måned. Jeg har nogle fantastiske minder fra min farmors have for over 20 år siden.

Har dog lidt dårlig med plads, og har udsæt denne hjørne ved vores skur til busken. Busken vil så plantes lige ved hjørnet, med cirka 2,2 m fra kloakdækslen.
Vi vil ikke lade busken blive til et højt træ - højst ca 2 meter.

Spørgsmål: Kan man beskære prunus padus og stadig få de flotte blomster? Hvad med rodnettet til den slags buske? Vil det kunne nå kloakken og ødelægge den?

kh Kersti K. /Allerød

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. august 2017 kl. 19.54

Jeg tror ikke den vil gøre skade på kloakken, da den har rødderne i overfladen, men et spørgsmål om du kan styre den og dens rodskud. Højden kan du jo selv bestemme ved sommerbeskæring i toppen, så den når at sætte blomsterknopper inden vinter.
Hilsen
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kersti K., 26. august 2017 kl. 21.21

Tusinde tak, Anne Marie.

Så vi skal beskære efter blomstring (juli-august?), sådan at busken kan gøre sig klar med knopperne i løbet af efteråret?

vh
Kersti

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. august 2017 kl. 9.37

Ja, bare tag toppen af i den ønskede højde eller lidt lavere, så der er plads til den nye tilvækst.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hæg (prunus padus)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Hæg (prunus padus)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider