Forum

Udskiller vedbend planten meget ilt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Olsen, 19. marts 2017 kl. 19.50

Jeg har hørt at en vedbend plante i sit soverum skulle være godt fordi den udskiller mere ilt eller sån noget? Kan det passe? :-)
Plus at en alovera plante har nogle beroligende naturlige aromaer som også skulle være godt i et soverum? :-)
En der ved om dette er rigtigt? :-)

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. marts 2017 kl. 19.56

Alle planter udskiller ilt men kun mens de får lys fra solen eller en vækstlampe. I mørke bruger de faktisk ilt. Planter kan også i et vist omfang rense luften for forureninger.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. marts 2017 kl. 21.06

Er helt enig med Claus

Alle planter laver ilt i dagslys og forbruger en god del af dette i mørke/om natten. Desuden så er specielt planter med store overflader (mange blade) gode til at klimaregulere de rum de er i - både mht. luftfugtighed og luftrensning (fx. cigaret- og brændeovnsrøg).

Jeg ved ikke noget om Alovera udskiller aromaer - jeg kan ihvertfald ikke lugte mine. Dog kan "ørepine-plante" (officielt kaldet duftbegonie) dufte helt fantastisk indendørs. ;)

3 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 21.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2017 kl. 10.14

For at begrænse tab af vand til omgivelsene trækker kaktuser vejret om natten , når det er køligt , og afgiver således ilt om natten , det såkaldte CAM fænomæn ..............slå det op.....

5 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2017 kl. 10.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. marts 2017 kl. 11.10

Planter med CAM fotosyntese optager godt nok kuldioxid om natten, men der skal lys til fotosyntesen og ilten dannes og frigives derfor om dagen.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2017 kl. 13.51

Væddeløber/Stribegræs er godt til at rense luften indendøre. Og "sømandens trøst"- den der der begynder med a... (jeg har glemt navnet)
Vedbend/efeu ikke.

Og husk: Det er vigtigt at lufte ud med gennemtræk. Flere gange dagligt. Så er det stjerneligegyldigt med potteplanter.

Mvh
Tine

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. marts 2017 kl. 16.39

@Frank

Hmmm.... jeg synes nu at have læst, at halvdelen (50%) af verdens iltproduktion kommer fra havet (alger) og hovedparten af resten af ilten bliver lavet i de tropiske og subtropiske regnskove (ca. 40%) og de sidste 10% i tempererede og arktiske klimabælter. ;)

(vores problem i dag er blot, at havet er ved at have optaget så meget CO2 som det umiddelbart kan, hvilket begynder at gå ud over algerne (og koralerne) i havene pga. forsuringen). :(

9 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2017 kl. 16.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2017 kl. 16.55

Jeg prøver en gang til , kaktuser og visse andre planter bl.a (sukkulenter) holder porerne lukket om dagen , og åbner dem om natten , hvor de afgiver ilt og optager co2 , de så at sige holder vejret om dagen 0g puster ud om natten , alt dette for at undgå fordampning af væske , Crassulacean acid metabolism photosynthesis...........

11 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2017 kl. 16.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 20. marts 2017 kl. 17.00

Ayoe
Korallerne udskyder alger når det er for varmt. De lever i symbiose.
Det er algerne der giver korallerne deres farve.
Nogle koraldyr kan godt tåle varme og andre kan ikke.
Mvh

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. marts 2017 kl. 17.39

@H. C.

Det ved jeg godt. ;)
I 2016 var ca. 3/4 af Great Barrier Reef skadet eller dødt pga. varme og syrepåvirkning. Dette stammer delvist fra CO2-problematikken og dels sandsynligvis fra el Ninõ-fænomenet.

Men CO2-forsuringen af havene gør altså ligeledes, at polypdyr (koraller) ikke længere er i stand til at opbygge deres kalciumskelletter og dermed heller ikke kan reparere/formere sig eller lave nye kolonier.

www.forbes.com/sites/trevornace/2016/04/24/50-great-barrier-reef-dead-dying/#3025293c4288

Desuden oplevede Australien sidste år, en uventet og ukendt skade - nemlig at store områder af mangroveskov lige pludselig døde. Forskerne har kun gæt på, hvad det var der har gjort det og deres gæt var, at det var en forøget saltmængde i de kystnære områder pga. større fordampning fra havet (øgede temp.). :(

earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=88459&src=twitter-iotd

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. marts 2017 kl. 19.51

@Svend Det er rigtigt at CAM planter lukker spalteåbningerne om dagen for at mindske fordampning. Kuldioxid optages i stedet om natten og gemmes i form af æblesyre.

Når solen kommer frem konverteres æblesyren igen til kuldioxid som bruges i fotosyntesen så der dannes ilt.

Så langt er vi vist enige. Spørgsmålet er så om planterne kan holde på det dannede ilt indtil natten eller om det finder ud af andre veje. Jeg mener det sidste.

Hvis du ser på figur 1 i artiklen her, ser det ud til at være tilfældet:
www.plantphysiol.org/content/89/1/61.full.pdf+html

Nyt svar til emnet »Udskiller vedbend planten meget ilt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Udskiller vedbend planten meget ilt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider