Forum

Citrontræ og vækstlys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sofie Veggerby, 7. december 2011 kl. 19.58

Jeg er blevet meget fascineret af citrontræer, men da jeg bor i en relativ mørk stuelejlighed er jeg bange for at de ikke får lys nok. Jeg har overvejet at sætte en vækstlampe op men er det nok til de kan trives? (jeg har ca. 20-21 grader indendørs)
Jeg har kigget på en lampe som den her: www.billiggro.dk/vmchk/Vakstlys/LED-Grow-Light-9W/White/flypage.tpl.html
Vil den kunne opfylde formålet?

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
sofie

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2011 kl. 7.53

Hej Sofie

Jeg har ikke prøvet Billiggro's lamper, så dem kan jeg ikke kommentere på.

Men jeg kan tage den generelt - en pære med hvidt lys er ikke nok til citrusplanter i en mørk lejlighed. Der skal rødt og blåt lys til, da det er det lys, som planterne kan omsætte til vækst. Det er et ret hysterisk lys, men det kan jo køre, når man ikke selv er i rummet - der er nok behov for 14-16 timer i døgnet.

Og jeg er ikke sikker på, at citrus vil trives særlig godt i varm og tør stueluft - men jeg har ikke selv prøvet det, så her må klogere folk på banen!

Mvh
Anja

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 8. december 2011 kl. 19.19

Hej.
Et citrontræ ved 20-21 C vinteren igennem har det ikke godt da lysforholdene medfører at det smider bladene..næppe noget der vil kunne afhjælpes af et par grolamper.
Hvis overhovedet muligt så opbevar det så lyst og så tæt på ca. 15 som muligt ( her er roden stadig aktiv ).
Hvis dette ikke er muligt er lavere temperaturer bedre i " mørke" helt ned til 5-6 C hvilket nedsætter fordampningen fra bladene til stort set 0.
I Frankrig opbevares pottede citrustræer ofte i mærke kældre vinteren over ved under 10 C i total mørke til om foråret-hvorefter de afklimatiseres.
Så et isoleret udhus uden frost er måske en bedre løsning.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 8. december 2011 kl. 21.01

Hej Sofie

Hvor mange træer har du? Hvis det bare er et enkelt eller få træer kan du godt klare dig med sådan en her:

www.prolys.dk/proplant3-planteblomst-diodep-re-400lm.html

Fås også her:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57&zenid=ab2feb35fc4b60b3e2b476c2c2e4f993

Mine træer står indefor i 20-22 grader med en luftfugtighed på ca. 50% hvilke er rimelig normalt. Det vigtigste når vi snakker indedørs citrus er at at jorden også er varm, minimum 16 grader helst over 20. Her er rødderne aktive. Hvis rødderne ikke er aktive og planten får vækstlys vil bladene prøve at skabe fotosyntese. Dette er ikke muligt da de ikke kan trække vand og næring fra rødderne, og så smider de bladene.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie Veggerby, 8. december 2011 kl. 22.39

Jeg har kun et enkelt stort træ og flere små spire på vej... Men ved godt det ikke er optimale forhold, så ville prøve at gøre bod ved at bruge vækstlamper...
De lamper der har lavet link til ser rigtig fine ud. Men de er dobbelt så dyre som de andre. Er der nogen der kan forklare mig forskellen (altså udover prisen ;) )?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2011 kl. 22.43

Supergode lamper, du anbefaler - har selv en del af dem fra Prolys (samme slags som nogle af Bjarnes), som jeg dyrker chilier under året rundt! Har modne frugter lige nu på sommersåede planter.

Har dog ikke prøvet dem på mine Citrusplanter, som står ved 5 grader ude i drivhuset...

Men de er ikke specielt velegnede til brug i opholdsrum - med mindre man synes, at lummer bordelbelysning er fedt :)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 9. december 2011 kl. 13.47

vil lige komme med et indlæg. har impoteret to lamper fra tyskland, og har både chilier,krydderurter samt citron /limeplante der groer fint ved de to lamper og det er ikke rødt eller blåt og de giver frugter fint iøvrigt. jeg vil dog købe en rød lampe til næste år, og afprøve forskellen . jeg har dem tændt ca 14 timer , og tempereatur der er en ca 17 .c

mvh hans

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 9. december 2011 kl. 17.33

Hvis det kun drejer sig om et enkelt træ vil jeg foreslå, at spare de 450kr + strømforbrug og købe et nyt citrontræ til foråret for pengene...

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. december 2011 kl. 18.45

Jo - men hvis man skal købe et nyt citrustræ hvert forår, når man jo aldrig at producere frugter på det...

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 10. december 2011 kl. 17.43

Hejsa, jeg har købt en 15W gro pære. Den her: www.diodelyskilder.dk/pi/E27_LED_gro_p%C3%A6re_highpower_grolys_2032_45.aspx Den er meget god, og der er en blæser i, så den bliver ikke så varm. Du kan læse lidt om den på siden. Som sagt er den rigtig god, så den vil jeg anbefale.

Hilsen
Simon

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. december 2011 kl. 21.03

Jeg har haft nogle af dem med blæser, og du skal være opmærksom på, at de ikke er til at være i stue med - de er rigtigt irriterende at høre på...

Og det er ikke rigtigt, at de kan dække 5 m2, som de skriver - allerhøjst 60 x 60 cm.

Der er en grund mere, til at den er billigere end dem på Mikkels links - de andre har bedre dioder og giver et mere effektivt lys.

Jeg har prøvet begge slags, så jeg taler af erfaring - der er en tydelig forskel på, hvad de gør for planterne! Den lille med blæseren er ikke dårlig - de andre er bare bedre...

Sofie - jeg er ikke sikker på, at vi har hjulpet så meget ud over at øge forvirringen omkring, hvad du skal vælge :(

Jeg bruger selv kun dem fra Prolys, der hedder Proplant 1, 3 og 6 - men det er lidt af en udfordring at have dem i et opholdsrum, bare se herunder!

Mvh
Anja

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 11. december 2011 kl. 10.19

Jeg bruger aldrig mit værelse, så der står den.

Men jeg er nu meget uenig med det du siger, jeg kan ikke se den store forskel på det billede, og så mit værelse.

Hele mit værelse er lyst stærkt op.

Når du nu har prøvet alle de lamper, så har du vel et par stykker på lager? Hvorfor ikke bruge nogle af dem?

Hilsen Simon

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 11. december 2011 kl. 10.21

Oh, og forresten så er det gro rum på dit billedes vægge også belagt med reflekterende materialer, og det er mit værelse ikke. :)

Er dit rum det?

Hilsen Simon

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. december 2011 kl. 13.27

Hej Simon -

jeg kunne skrive rigtig meget til det - men synes ikke, at denne tråd er stedet til det, det er jo Sofie, der har startet en citrustråd!

Der findes en tråd om LED, som jeg startede for et par år siden - der står allerede en masse om min erfaringer, da jeg skiftede mine pærer:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

Mvh.
Anja

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 12. december 2011 kl. 7.57

Ej hvor pinligt, troede lige du var hende der startede tråden. Bare glem hvad jeg skrev.

Hilsen Simon

Nyt svar til emnet »Citrontræ og vækstlys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Citrontræ og vækstlys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider