Kan tomat og agurk plantes i plantekasser på altan først i maj?

Jeg har lige købt en skoleagurkplante og en tomatplante. Kan jeg plante dem i udendørs plantekasser nu, eller skal de stå indendørs? Hvor varm skal jorden være i altankasserne før udplantning.

Med venlig hilsen
Pernille, maj 2012

Svar

Det er let en lun forårsdag at forkøbe sig på dejlige sommerplanter som agurk og tomat. Men det er alt for koldt til at plante dem endnu. Selv i drivhus er det for koldt, når vi har nattemperaturer ned under 8° C om natten. Og om dagen skal de helst have 12–15° for at trives. Husk det næste år og vent med at købe, til det er i hvert fald midt i maj.

Tomat kan man de fleste år plante ud på friland og i krukker og kasser på altaner og terraser fra ca. 20. maj. Men det afhænger også af, hvor man bor i landet, og vejret det aktuelle år. Der er steder i landet, hvor nattefrost ofte forekommer et stykke ind i juni. Hvis dine udendørs plantekasser kan flyttes ind om natten, kan du plante lidt tidligere. Men ikke som nu med dagtemperaturer på kun godt 10° C og endnu lavere nattemperaturer. Så indtil videre må du dyrke den indenfor – forhåbentlig har du et godt solrigt vindue. Giv den gerne en større potte – det mindsker også risikoen for at de tørrer ud i løbet af dagen.

Agurk er endnu mere sart og skal have en jordtemperatur på minimum 18° C, og drivagurk trives kun rigtig godt i drivhus. Hvis du har en altan med god læ og lune forhold, kan det godt lykkes, men det skal være dejligt varmt og ikke under 15° om natten, inden du udplanter. Det er nok om 2–3 uger. Det kan være lidt svært at styre en agurkplante i vinduet så længe. Giv den en større potte og lave et stativ i potten til at binde den op til.

Hvis du planlægger at dyrke agurkplanten fladt i en plantekasse, kan du knibe toppen af over 4 store blade, og der vil så komme 4 ranker.

Jeg går ud fra, at dine altankasser står inde på altanen, hvor der er nogenlunde læ og lunt. Tomat og agurk kan ikke trives i altankasser ophæng på altankanten – der er for megen blæst.

Du kan måske etablere overdækning over dine plantekasser med et eller to lag fiberdug om natten, og evt. et lag om dagen. Det vil give et lidt lunere klima på blæsende dage, og det vil især gøre overgangen til udelivet mere acceptabelt for agurkplanten. Hvis man tager to vækstbuer af elrør og sætter dem som et kryds over en firkantet plantekasse (fra hjørne til modsat hjørne), er det let at overdække med fiberdug.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Kan tomat og agurk plantes i plantekasser på altan først i maj?