Hvilken lys klematis vil egne sig til en altan?

Kan I oplyse hvilken klematis, der egner sig bedst til at klatre/slynge sig på en lille mur på en altan. Det skal helst være en lys clematis med små blomster, hvilken vil I anbefale?

Med venlig hilsen
Lissi Lyhne, maj 2012

Svar

Jeg har spurgt Flemming Hansen, som nok er den i Danmark, som ved mest om clematisarter og sorter. Har har dette svar til dig:

Til dette formål er der naturligvis mange sorter, men jeg kan nævne et par stykker, som er sentblomstrende (og derfor med ret små blomster).

Pink Fantasy (lys rosa)
Viticella Entel (lys rosa)
Viticella Maria Cornelia (hvid)
Viticella Betty Corning (lyseblå)
Blekitny Aniol (lyseblå)

Jeg tror, disse opfylder kriterierne om lyse og (forholdsvis) små blomster.

Flemming Hansen har skrevet flere bøger om clematis, hvor man kan se beskrivelser og billeder af clematissorter. Desuden forhandler han et stort udvalg af clematis. Se mere på Clematis Danmark

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvilken lys klematis vil egne sig til en altan?