Kan man dyrke hvidløg på altan?

Kan man dyrke hvidløg på sin altan? Og hvad kræver det af jordtype?

Med venlig hilsen
Jan Andersen, juni 2012

Svar

hvidløg i marts

Hvidløg først i marts i kasse i drivhus. De dyrkes her med en indbyrdes afstand på ca. 12 cm. Foto: Jakob Bock

Hvidløg sætter man normalt i køkkenhaven sidst i oktober, så de kan nå at sætte et godt rodsystem inden det helt tidlige forår, hvor toppen skyder op af jorden, ofte i februar. I milde efterår kan toppen dukke frem allerede fra december, og den kan blive frostskadet i løbet af vinteren, men planten overlever normalt. Når løget står i jorden er der normalt ingen problemer med overvintringen. Enkelte løg kan dog gå til i vinterens løb.

Jeg – og andre – har også med stort held sat hvidløg i kasser i drivhuset med 12–13 cm afstand, og her har de også klaret overvintringen. I kasser til tidlig høst sætter vi dem tættere end på friland, hvor man har 15 cm afstand i rækken og 30–35 cm mellem rækkerne. Der er forskel på størrelsen af de forskellige hvidløgssorter. I kasserne skal der være minimum 15 cm jord, da feddene skal sættes 4–5 cm under jordoverfladen, og hvidløgene typisk vil blive 7–10 cm i højden.

Overvintring i en krukke på en altan er lidt anderledes, da jorden her vil fryse tiere og bundfryse, men der vil være nogenlunde læ. Jeg vil tro, at de vil klare overvintringen, men du må betragte det som et forsøg. Måske du kan stille krukken op af væggen ind til lejligheden og isolere ud mod altanen og på den måde forhindre for megen frost.

Lykkes overvintringen ikke, har du blot tabt de få fed hvidløg, og du kan først i marts sætte nogle nye fed, som dog ikke vil give helt så store hvidløg som de efterårssatte.

Hvidløg vil trives i de fleste slags jorde med en pH-værdi på 6–7. Du kan bruge almindelig pottemuld, evt. blandet med havejord. En pottemuld vil kun indeholde lidt gødning, og derfor skal hvidløgene gødes igen, når væksten går i gang i foråret. Til altandyrkning er det måske lettest at bruge en flydende gødning, f.eks. drivhusgødning. Eller du kan blande elupingødning i jorden inden sætning i efteråret – til en 30 cm potte passer det med en håndfuld. Lupingødning virker over en lang periode.

Se også dette svar: Kan man plante hvidløg i krukker?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Kan man dyrke hvidløg på altan?