Kan min Dipladenia tåle frost – den opgives til zone 9–11?

Har en rigtig flot Dipladenia Rio Deep Red, kan den tåle frost? Jeg har forsøgt at lede på nettet, der står zone 9–11, hvilket jeg ikke ved hvad betyder!

Med venlig hilsen
Jonna Nørgaard, oktober 2013

Svar

Dipladenia bruges ikke mere om arten – den hedder nu Mandevilla, så søger du på det, kommer der mange flere resultater. Arten er en dejlig krukkeplante til beskyttede steder om sommeren, men den skal ind, når temperaturen begynder at komme ned på 5° C. Den kan overvintres indenfor lyst og køligt. Hvis den er meget stor, kan den evt. skære tilbage, inden den sættes ind. En udestue med temperatur over 5° C er fin – den kan måske klare lidt lavere temperaturer i kortere perioder. Men ikke frost.

Danmark ligger i zone 7–8. Zone 9 er Middelhavområdet og særligt lune steder lidt længere nordpå. Det nordligste sted er den alleryderste sydvestlige spids af England, hvor der vokser palmer. Zone 9–11 fortæller, at den ikke tåler frost, og du skal i givet fald opbevare den frostfrit, hvis du vil bevare den.

Se kort over zonerne her: Hardiness Zone Map for Europe

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Kan min Dipladenia tåle frost – den opgives til zone 9–11?