Kan jeg plante Potentil i krukker?

Kan potentil plantes i krukker?

Vore hus har en vinduesparti mod syd på 1. sal. Uden for vi har vi en small passage – ca. 50 cm – hvor vi har krukker til planter.

Vi forsøgt med Rosmarin og andet stedsegrønt med vekslende held.

Kan vi tilplante krukkerne med potentil?

Eller har i et forslag til et bedre valg?

Med venlig hilsen
Søren Undstrup, marts 2016

Svar

Jeg er sikker på at der er meget tørt og varmt på den sydvendte passage, ligeledes med kun 50 cm at gøre godt med, er der ikke plads til store krukker. Jeg ville ikke vælge Potentil, den er fin og sød, men når blomstringen er ovre er den ikke så spændende og vil i den stærke hede måske også gå til. Jeg ville prøve mig frem med planter som – Timian, Oregano, Rosmarin og Salvie. Salvie kan fås i mange typer og smager fantastisk, har smukke blomster og en lang blomstring. Alle disse urter klare solen og tørke godt. Derudover ville jeg bruge lavendel, de smukke og duftende planer klare sig glimtende i det tørre og varme klima.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Kan jeg plante Potentil i krukker?