Hvordan planter vi mod støj fra motorvej?

Jeg vil gerne have plantet en masse træer/buske ude på vores landejendom, som skal fungere som støjværn, men jeg er tvivl om hvilke træer/buske, der vil fungere bedst? Vi har masser af plads at plante på, så det må gerne være en kombination af forskellige træer og buske, som ikke smider hele frakken til efteråret, og som er til at betale sig fra. Samtidigt må det jo også gerne være pænt at se på.

Jeg håber, I har nogle gode ideer, da jeg står på helt bar bund indenfor området. Jeg elsker naturen, men jeg aner simpelthen intet om den…

Med venlig hilsen
Bettina Lindtofte Bengtsson, marts 2008

Svar

Du kan støjdæmpe i en vis grad med plantning, men en støjmur eller en støjvold er væsentlig mere effektiv. I disse tider, hvor jord er blevet en handelsvare, vil det være en mulighed at melde sig på jordmarkedet som aftager af overskudsjord til brug i en støjvold. Snak med kommunen om det, få de nødvendige tilladelser, og få kontakt med en vognmand eller en entreprenør, der har brug for et sted at køre jorden hen. Og plant så volden til med lavere, 1–3 m høje planter.

I mangel af jord kan du plante en blanding af stedsegrønt og løvfældende, for udseendets skyld, og fordi det er godt for natur og dyreliv at have blandede landskabsplantninger. Plant f.eks. et udvalg af følgende, der alle fås som billige 3–4 år unge planter eller måske bedst i betegnelsen »buske«, for nogle arters vedkommende. De bedste planter er med kraftige rødder, hellere lav og kraftig end høj og pjevset. Plant f.eks. med en begyndelsesafstand på 1 m i rækken og 1,25 m mellem rækkerne.

Der udtyndes løbende efter behov, første gang efter 5–8 år, så plantningen hele tiden udvikler sig til at være tæt, uden at planterne står så tæt sammen, at de bliver ranglede.

Husk at fjerne ukrudt før der plantes, og mens plantningen gror sammen, indtil ukrudtet skygges væk. Med ukrudt menes konkurrerende planter der ikke kan styres, i særdeleshed græs i etableringsårene.

Planteliste med kommentarer

  • Nordmannsgran, Abies nordmanniana. Har lækre bløde grønne nåle. Bliver op mod 20 m høj, med grene langt ned. Stedsegrøn.
  • Hvidgran, Picea glauca. Mindre træ med små nåle og mange små kogler. Stedsegrøn.
  • Skovfyr, Pinus sylvestris. Meget smukt uregelmæssigt træ som ældre, op mod 20 m, med høj stamme og rødlig bark. Stedsegrøn.
  • Lærk, Larix eurolepis. Løvfældende nåletræ, lyst, rankt, med vandret grenbygning, op mod 15 m højt.
  • Bøg, Fagus sylvatica. Robust, smukt i udspring, beholder de nederste par meter visne blade om vinteren.
  • Eg, Quercus robur. Find gerne krogede eksemplarer, hvis muligt, f.eks. frøkilde Hald Ege. Kan blive et meget gammelt karaktertræ på ejendommen (for tip-tip-tip-tip-oldebørn).
  • Røn, Sorbus mougeotii, sølvrøn. Smuk i udspring, blomster, bær, efterårsløv, vækstform; et godt landskabstræ.
  • Pil, Salix daphnoides, dugpil. Tidligt udspring, godt for bierne, køn rundet vækstform.
  • Vildæble, Malus sylvestris. Kønne blomster, små æbler er gode til gele.
  • Tjørn, Almindelig hvidtjørn, Crataegus laevigata. Engriflet hvidtjørn, Crataegus monogyna. Uundværlig i landskabet, med blomster og bær.
  • Syren, Syringa vulgaris. Lilla, hvid, m.fl. farver; blomster dufter dejligt, men holder ikke ret længe i vase.
  • Benved, Euonymus europaeus. Vækstformen og de rød-orange frugter er attraktive.
  • Sargents æble, Malus sargentii. Busk med et mylder af blomster og små bær.
  • Kvalkved, Viburnum opulus. En god landskabsbusk, med blomster.
  • Dunet gedeblad, Lonicera xylosteum. Rigtig god til at dække bunden i op til mandshøjde, også i skygge.
  • Vildroser: Mangeblomstret rose, Rosa multiflora. Æblerose, Rosa rubiginosa ‘Rubi’. Dejlige vilde, blomstrende buske.

Frugtsorter, der købes som halvstammede, men er 4–6 gange dyrere end de andre nævnte planter.

  • Mirabel i frugtsorter, f.eks. ‘Carlsen Skiødt’, ‘First’, ‘Magda Jensen’.
  • Hassel i frugtsorter, f.eks. ‘Cosford’, ‘Halleske Kæmpe’, ‘Lamberts Filbert’, ‘Zellernød’.
  • Hyld i frugtsorter, f.eks. ‘Korsør’, ‘Sambu’.
  • Kirsebær i frugtsorter. F.eks. ‘Corum’, ‘Hedelfinger’, ‘Merton Glory’, ‘Sam’, ‘Stella’, ‘Victor’.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan planter vi mod støj fra motorvej?