Hvordan bliver vores mark til blomstereng?

Vi kunne jo godt tænke os, at vores mark bliver til blomstereng, men lige nu er der mælkebøtter i næsten hele vores hektar næringsrig jord. Der er græs og kløver i også. Det bliver slået 2 gange i sommerperioden, men al den klipning har vi tænkt os at gå fra, måske få nogle får på. Det må gerne være noget nemt og flot. Kan I rådgive os, hvordan vi skal gøre, for vi ønsker os en kæmpe have med naturstier, en masse fristeder og masser af vilde blomster. Skal vi starte helt fra bunden med pløjning osv.? Håber I kan fortællle os fremgangsmåden.

Med venlig hilsen
Anne Dencker, maj 2008

Svar

Dette vil kræve et længere svar, og jeg vil i stedet for henvise til heftet »Stauder i natur og have«, hvor der er i afsnittet »Blomstrende enge og blomsterenge« dels er en gennemgang af, hvordan man etablerer blomsterenge, dels er plantelister for egnede planter til både tør og mager jord og til fugtig og næringsrig jord. Heftet er skrevet af Sten Porse og Jens Thejsen, og det kan lånes via biblioteket eller købes hos Landsforeningen Praktisk Økologi.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan bliver vores mark til blomstereng?