Findes der et program til at tegne haveplan med?

Jeg vil gerne efter at være flyttet »planlægge« den nye have. Det bliver hurtigt uoverskueligt med papir og blyant – og viskelæder. Jeg ville være taknemmelig for et forslag til et program, der er velegnet til at tegne haven i, med målestoksforhold, cirkler for træer og buske, således at det er lettere at afprøve forskellige ideer på papiret/skærmen.

Med venlig hilsen
Eva Funder Carstensen, januar 2009

Svar

Jeg fandt faktisk hjemmesiden Garden Planner Online for nogle få dage siden. Der ligger en online demoversion, som man kan afprøve. Den virker endnu kun på pc, men en mac version er på vej. Den ser spændende ud, men jeg sidder med en mac og kan ikke få den til at virke fuldt ud, men dog delvis. Men jeg fik dog lavet denne tegning.

Så vidt jeg kan se, kan man ikke gemme tegningen og arbejde videre, men kun printe den. Man kan gemme den som pdf, men så lægges der tekst ind over øverste del at tegningen – så jeg måtte starte forfra et stykke nede, og så var der ikke let adgang til redigeringsfunktionerne i toppen. De vil helt sikkert gerne sælge programmet.

Prøv at tegne en haveplan

Haveplan lavet online

Her kan du se nogle af de elementer, som man kan bruge. Man kan bl.a. ændre størrelse på elementerne, farve på løv og blomster.

Hvis du afprøver den, så skriv gerne en kommentar om anvendelighed og evt. fif til brug.

Hvis du kender flere planlægningsværktøjer til haven, så vil vi andre være glade for et link hertil. Og lidt om dine erfaringer med at bruge det.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Findes der et program til at tegne haveplan med?