Kan man få erstatning for dårligt udført anlægsarbejde?

Ja, jeg ved godt at spørgsmålet ikke ligefrem handler om haven, men prøver alligevel.

Sidste sommer fik vi lavet vores have af en kammerat og hans kollega, da de havde startet nyt havefirma op, og så tænkte jeg, at jeg ville støtte dem lidt. Jeg fik en superpris på opgaven og gav dem lov til at starte. Det tog dem lidt over 3 mdr og lave en græsplæne samt at lægge fliser, og det ser mildest talt herrens ud det, de har lavet. Vores græsplæne er som bølger på et voldsomt hav, og det bliver umulig at slå græs. Foran vores hus har de ødelagt vores græsplæne med maskiner og prøvet at lave en ny, og det ser heller ikke for godt ud.

Har i nogen idé om hvor man kan få hjælp til at få det firma til at lave det om, eller give nogen penge tilbage? Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig…

Med venlig hilsen
Jimmi Stidsen, januar 2009

Svar

Dit spørgsmål hører da bestemt ind under have, og du er ikke den eneste med det problem.

Jeg går ud fra, at du har betalt. Det bør man under ingen omstændigheder gøre, førend man er tilfreds med det udførte arbejde.

Det fremgår ikke, om du har konfronteret de to med din utilfredshed og har krævet, at få det lavet om eller få nogle af pengene tilbage. Det er jo nødvendigt, at man har taget den kamp, inden man går videre. Medmindre at du slet ikke vil have dem indenfor din havelåge igen.

Du kan være så heldig, at deres havefirma er medlem af Danske anlægsgartnere og dermed omfattet af deres ankenævn og garantifond. Hvis det er tilfældet, så kan du henvende dig der og få vurderet sagen og få en afgørelse.

Det kan være en god ide, når man vælger anlægsgartner, at vælge en, som er tilsluttet Danske Anlægsgartnere. Det kan du checke i deres medlemsoversigt. Det giver en ekstra sikkerhed. Kender man et lokalt anlægsfirma godt, er man måske mindre interesseret i, om de er tilsluttet garantiordningen. For at et firma kan blive optaget i Danske Anlægsgartnere foretages der en vurdering af firma og udførte opgaver.

I din kommune er der tilbud om gratis rethjælp fra en advokathjælp, som du kan bruge til at få vurderet sagen,men ikke føre sagen i retten. Læs mere herom i Gratis rethjælp fra programmet Rabatten.

Er de ikke medlem, så skal du til at overveje, om du tror at der er penge at hente i deres firma, hvis du vinder en retssag i et privat søgsmål. Det hjælper jo ikke meget at vinde en retssag, hvis du ikke får penge ud af det. Undersøg først, om du via din forsikring har retshjælp til en sådan sag.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man få erstatning for dårligt udført anlægsarbejde?