Hvor får vi hjælp til at indrette vores lille forblæste have?

Jeg tænkte, om I kunne hjælpe med nogle ideer til indretning af vores have, som ligger i forbindelse med vores ende-rækkehus. De store udfordringer er:

  1. Haven er kun ca. 200 m²
  2. Stuen vender ikke ud mod haven, så vi har ingen mulighed for at nyde haven indefra, og vil derfor gerne kunne nyde at være i den så meget som muligt.
  3. Haven er nordvendt
  4. Vestenvinden har frit spil da det næste sæt rækkehuse ligger forskudt og hækken er nysat fra sidste år.

Familien består af 2 voksne, 1 schæferhund og en baby på vej, som alle gerne vil kunne nyde godt af haven. Jeg vil gerne have mange blomster, men der skal også være græsplæne, som børn og hund kan boltre sig på, samtidig med at vi kan sidde og nyde det hele fra terrassen, uden at den mindste smule vind tvinger os indendøre.

Enhver ide vil være mere end velkommen.

Med venlig hilsen
Irene W. Korre, marts 2009

Svar

Jeg kan godt forstå, at I meget gerne vil have indrettet jeres lille have, så I kan bruge den så meget som muligt. Med vind ind i haven og en have, som vender mod nord, så er det noget af en udfordring, og kke noget, vi kan rådgive om ud fra en kort beskrivelse.

Hvis I hurtigst muligt skal have en god have til at opholde jer i, vil jeg anbefale jer at bruge nogle få tusinde kroner på at få besøg af en havearkitekt, som kan se på forholdene, lytte til, hvad det er for en have, I ønsker jer, og ud fra det komme med et forslag. Bl.a. er det meget afgørende at I får etableret læ her og nu, permanent eller midlertidigt til hækken kommer op, og at I får plantet rigtig i forhold til den sparsomme sol, som der er i en nordvendt have. Det er noget af det, som en erfaren havearkitekt kan rådgive om. Måske er det nok med et besøg og en skitse til at I selv kan arbejde videre med plantevalget, måske vil I gerne have en beplantningsplan. I er kunder og kan selv vælge, hvor meget rådgivning I ønsker og har råd til.

På sigt vil I spare nogle af pengene ind igen, da I undgår at vælge forkert og plante forkerte steder i haven.

Har I slet ingen penge til at købe en havearkitekt ind for, så overvej hvem i jeres venne- eller familekreds, som har en flot og funktionel have, og som I kan ringe og spørge om ikke de har lyst til at kigge forbi og give jer nogle gode råd. En almindelig haveejer er dog ikke så trænet i at lytte til andre som en havearkitekt, så her bliver forslagene let, hvad vedkommende selv kan lide.

Det er vigtig at se sig godt for, når man vælger havearkitekt, da alle kan kalde sig have- og landskabsarkitekt. Spørg til uddannelse og erfaring – det fremgår normalt af havearkitekernes hjemmesider. Her kan du også se eksempler på haver, som den pågældende havearkitekt har udført. De uddannnede have-og landskabsarkitekter fra Arkitektskolerne og Landbohøjskolen er ofte medlemmer af faglige sammenslutninger, som giver dem mulighed for at bruge titler som MAA og MDL.

Du kan finde en række havearkitekter i vores forhandlerguide under Havedesign og rådgivning og Havearkitekter MAA og MDL.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor får vi hjælp til at indrette vores lille forblæste have?