Findes der et godt gratis 3D-havedesignprogram?

Jeg er ved at anlægge min første have og syntes, at det er utroligt svært at forestille mig haven i de forskellige årstider, plantekombinationer og farvesammensætninger. Dette vil jeg så gerne komme i forkøbet, ved at prøve et 3D-havedesignprogram. Så jeg vil bare høre, om I kender et godt program, der bare kan hentes ned fra nettet gratis. Måske er det, at snyde lidt, men så behøver jeg måske ikke, at vente flere år, med at få det rigtige resultat.

Med venlig hilsen
Allan – en ivrig nybegynder, januar 2003

Svar

Efter lang og møjsom research, herunder i USA, har det ikke været muligt at finde et program som opfylder dit behov. De 2 primære årsager er, at så avancerede programmer ikke findes i gratis versioner, og endeligt findes der en del free- og shareware som er af en tvivlsom kvalitet. Typisk kan man arbejde med designs som ikke er bedre end haverne i spillet The Sims.

De rigtige 3D-havedesignprogrammer er dem de avancerede anlægsgartnere og arkitekter anvender, men her taler vi særdeles dyre og professionelle CAD-løsninger, som ikke er til at kommer i nærheden af for private.

På Download.com kan du se lidt af udvalget på haveområdet, søg evt. på garden.

Jeg vil dog samtidig opfordre brugerne af Havenyt.dk om at henvende sig til redaktionen, hvis i støder på spændende haverelaterede programmer. På Download.com findes der f.eks. mange gratis programmer, hvor man kan få styr på hvilke planter man har i haven osv.

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Findes der et godt gratis 3D-havedesignprogram?