Hvad kan jeg plante i min nye have – i januar?

Min kæreste og jeg er havenybegyndere og har købt et hus med en lidt nøgen have. Vi overtager huset 1. januar. Vi vil gerne plante en masse forskelligt, og vi vil selvfølgelig gerne igang hurtigst muligt, så vi måske allerede denne sommer kan få glæde af det vi har plantet i haven.

Vi ønsker os æbletræer, blommetræ, figen, abrikos, hestekastanie, hassel, crocus, narcisser, tulipaner, erantis, pæoner, lavendel, clematis, vedbend mv.

Men hvad er det fornuftigt at foretage sig i haven i januar – hvis det er frostfrit, kan vi så plante alt det, vi ønsker os, eller er det bedre at vente til foråret (eller for forårsløgenes vedkommende til efteråret)?

Og er der andet, det er klogt at gøre i en ny have i januar?

Jeg håber, I kan give os lidt hjælp.

Med venlig hilsen
Anita Lehner, oktober 2009

Svar

Til lykke med haven, og jeg kan godt forstå, at I gerne vil i gang hurtigst muligt.

Jeg går ud fra, at I kun har set haven i efteråret, og her ser nogle haver nøgne ud – og det er den måske også. Men det kan også være, at den vrimler med flotte forårsløg – det kunne man jo håbe. Derfor kan det være en god ide at vente til omkring 1. marts med at begynde at plante alle frugttræer og hassel.

Hestekastanje ville jeg fravælge at plante, da hestekastanjetræerne for nogle år siden begyndte at blive slemt angrebet af kastanjeminermøl, og det tager unægtelig det smukke af dem allerede midt på sommeren, og det svækker også træerne på sigt. Måske vil et lille træ have svært ved at etablere sig. Se artiklen Kastanjeminermøl. Hvis I synes at et rødblomstrende kastanjetræ er flot, så kan I bruge den rødblomstrende krydsning Aesculus × carnea. Den er nogenlunde sikker for minerlarver, oplyser vores ekspert Sten Porse.

Forårsløgblomsterne kan I ikke lægge førend næste år i september. Men I kan lægge nogle af de sommer- og efterårsblomstrende løg og knolde, som ikke tåler frost, f.eks. georginer i maj.

Pæoner, lavendel, clematis og vedbend kan plantes midt på foråret.

I januar kan man ikke gøre så meget i haven – jeg kan forstå, at I ikke skal fælde noget i den lidt bare have. Hvis der er en stor gammel hæk, som skal beskæres, kan det gøre i sidste del af vinteren, men kun en side i år – man begynder med den side, som får mest sol det første år.

Som nye haveejere kan jeg opfordre jer til at læse Ugens Havenyt – I kan få tilsendt det som nyhedsbrev ved at tilmelde jer. Her kan I se, hvad der er aktuelt at gøre i haven i den aktuelle uge.

En anden mulighed for at følge årets gang i haven er at blive aktiv på Havelyst.dk, hvor man kan følge med i, hvad de andre haveejere laver lige nu. Man kan spørge de andre, hvis man er i tvivl, eller man vil have mere at vide. Der er også adgang til at gå ind og se andre medlemmers plantelister og erfaringer med at dyrke de enkelte planter. Lige nu er der 145 medlemshaver med over 12.000 billeder, og der er nye dagbogsindlæg og kommentarer hver dag. Havelyst.dk er et netværk for medlemmer af Landsforeningen Praktisk Økologi. I kan oprette en gratis prøvehave i 30 dage og prøve at bruge den allerede nu, hvor I er i gang med planlægningen. Her kan I oprette en prøvehave.

Og så til sidst lige et lille pip, som det er svært at tage alvorligt, når man har megen lyst til at komme i gang: Det er altid en god ide at se en have an det første år, for at se, hvad den indeholder, og hvor der er sol og skygge hen over året. Men med jeres nøgne have er der måske ikke så megen grund til at vente.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvad kan jeg plante i min nye have – i januar?