Hvad gør vi ved en oversvømmet have?

Vi bor til leje i et rækkehus i en bolig i en boligforening, hvorfor vi ikke kan gøre så meget ved jordbundsforholdene. Jorden består af et lille muldlag og derefter af sten i alle størrelser og ler. Her i november er jorden meget våd, og i sommer var jorden knastør og ikke til at stikke i.

Vores problem er, at vores planter og buske rådner nede i jorden, og der står vand et par steder på græsplænen.

Hvis vi vælger at lægge ekstra muld på der, hvor vandet normalt står, vil vandet så forsvinde, eller er det stadig i jorden?

Boligselskabet har prøvet at dræne, det har hjulpet lidt, men ikke nok, de har også plantet en del guldhængepil i skellet, men de drikker vel ikke så meget i vinterhalvåret?

Boligselskabet påtænker at ville grave en grøft rundt om de berørte parceller og håber dermed at få vandet væk, men hvornår det bliver, er der ingen der ved.

Når vi har gravet planter og buske ned, har vi gravet et stort og for dybt hul og udskiftet ler og sten med muldjord og plantejord.

Men – kan det hjælpe med at terrænregulere haven, så der ikke står vand?, eller er det bare i grunden alligevel.

Med venlig hilsen
Bent Nielsen, november 2009

Svar

Desværre er der nok ikke nogen af de ting, du nævner, der vil fjerne jeres problem. For det ligger i noget helt andet, nemlig det komprimerede lag af ler og sten lige under det tynde muldlag.

Det er noget, man ser igen og igen, når der er blevet bygget i et område.

Før byggereiet rømmer man al mulden væk og lægger den i et »depot« (en stor bunke). Derefter bruger man de flader, som ikke skal bebygges eller byggemodnes som oplagsplads og byggeveje. Resultatet er, at lige netop det, der senere skal blive til haver, har fået komprimeret råjorden eftertrykkeligt. Ved afslutningen af byggeriet lægger man så den deponerede muld hen over råjorden – og dermed mener man at være færdig med jordbehandlingen.

Hvis I skal få glæde af jeres jord, må den løsnes i dybden. Det gøres bedst med en rendegraver, der er monteret med en grubbetand, og som kan løsne efter sig over hele havens areal. Hvis der allerede er etableret hække, buskadser og træbevoksninger, kan man vælge at gå uden om dem, men det bedste er at få hele haven gennemløsnet. De stakkels planter ville alligevel få et kummerligt liv og komme til at se ud derefter.

Så det er – desværre – tilbage til start, men grubningen bliver sikkert ikke dyrere eller mere besværlig end den påtænkte, virkningsløse dræning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvad gør vi ved en oversvømmet have?