Hvor tæt på hæk og træ må man fræse?

Vi skal have anlagt ny græsplæne, og i den forbindelse skal den gamle, ødelagte plæne fræses (også fordi vi har mistanke om, at jorden er blevet alt for komprimeret). Plænen afgrænses af en laurbærkirsebærhæk og et rønnetræ på en hævet grund, så rødderne har reelt kun mulighed for at søge nedad eller ind mod plænen.

Hvor tæt kan vi fræse mod hæk og træ, uden at lave større skade? Jeg har ved tidligere gravninger lagt mærke til, at der ligger rødder ret øverligt, ihvertfald 1 meter ind mod plænen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Helene Olesen, marts 2010

Svar

Når nu valget er at fræse, så bør man være meget påpasselig med at gøre det, når jorden er tjenlig (det er den, når en jordklump uden besvær lader sig smuldre i stykker). Hvis jorden er for tør, bliver den først pulveriseret og senere til en lind grød, som ikke egner sig til græsplæne. Hvis den er for våd, kan man risikere at skabe grøden med det samme.

Men nu var spørgsmålet jo, hvor tæt man kan gå på hæk og træer med sin fræser. Hvis man helt vil undgå at skade rødderne, skal man ud på en afstand fra stammerne, som svarer til buskens eller træets højde fra jorden og til toppen – og det er næppe realistisk. Altså må man regne med at gøre skade på i hvert fald nogle af rødderne, som ganske rigtigt ligger temmeligt højt. Der kan ikke gives nogen præcis regel for, hvor lang afstand, man bør holde, så det bedste råd er: jo mere afstand fra buske og træer, jo bedre.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor tæt på hæk og træ må man fræse?