Hvordan genskaber vi den naturlige diversitet på en grund ved stranden?

Vi bor få hundrede meter fra stranden. Vi ønsker at bringe en kultiveret have tilbage til en strandgrund. Vi vil fjerne det tidligere pålagte muldlag, men hvorfra/hvordan får vi anskaffet det »græs«, der gror på strandgrunde, som passer sig selv, ikke bliver højt og ikke skal slås?

Med venlig hilsen
Hanne Halgreen, januar 2003

Svar

Det afgørende vigtige, nemlig at få fjernet laget af opgødet og humusrig overjord, det har I allerede taget fat på. Så det, der står tilbage, er det, man kalder »renaturering«, altså genskabelse af den naturlige diversitet.

Det enkleste og i længden også det mest virkningsfulde er at slå hø i juli–august måned på en strandeng, hvor de rigtige urter (»græs«) vokser. Høet skal så lægges ud på jorden hjemme hos jer selv, hvor frøene modner færdig og sår sig selv.

Det med den lave og pasningsfrie vækst hænger nøje sammen med den magre og veldrænede jordbund. Kan I skabe den, og kan I få tilført de rette frø, så kommer strandengen af sig selv. Men ikke sådan lige med det samme, vel at mærke.

Helt personligt vil jeg gerne tilføje, at undersøgelser i Tyskland viser, at der ofte endda skal ske en indpodning med etablerede planter for at få projektet til at lykkes. Så jeg ville nok selv bede om lov til at hente Bakke-Nellike, Gul Snerre, Hare-løver, Bidende Stenurt, Smalbladet Timian, Gul Frøstjerne, Liden Klokke osv. hos nogen, som har dem på grunden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan genskaber vi den naturlige diversitet på en grund ved stranden?