Er det en dårlig ide at bruge krydsfinér til højbede?

Jeg har nogle plader af krydsfinér i overskud, og tænkte at jeg måske kunne anvende dem til at bygge nogle højbede af. Men samtidig kom jeg i tanke om, at krydsfinér indeholder en del lim. Så spørgsmålet går på, om det er sundhedsmæssigt forsvarligt at bruge krydsfiner til højbede? Jeg er bevidst om, at pladerne selvfølgelig ikke holder mere end 2–4 år, men derefter kan jeg skifte pladerne ud.

Med venlig hilsen
Uffe, marts 2011

Svar

Det er godt tænkt, at der må være et problem her. Krydsfineren er antagelig limet med en formaldehydafspaltende lim. Formaldehyd er allergi- og kræftfremkaldende. Desværre er der vist nok ikke foretaget undersøgelser af formaldehyds bestandighed i jord. Jeg har fundet et par citater, som nærmer sig et svar i vage vendinger:

  • Citat 1: Formaldehyd er ikke fundet i jord, sandsynligvis på grund af det hastige tempo i nedbrydningen, når det kommer i jordkontakt (min oversættelse). Se mere her: Toxic Substances Portal – Formaldehyde.
  • Citat 2: Mangel på calcium og magnesium kan medføre, at organisk affald nedbrydes til alkohol, der er steriliserende overfor bakterier, og også til formaldehyd, som er konserverende for cellevæv. I undersøgelser af jord er det netop, hvad der sker, når man har høje niveauer af organiske stoffer og lave niveauer af tilgængeligt calcium (atter min oversættelse). Se mere her: http://www.stproots.com/calcium.htm.

Ud fra et generelt forsigtighedsprincip bør man undgå al kontakt med formaldehyd, det være sig i lim, trævarer eller rengøringsartikler (f.eks. den vandige opløsning »formalin«). Derfor bør stoffet heller ikke komme i kontakt med jord til dyrkede afgrøder. Dette understreges af, at formaldehyd-holdig lim ofte bygger på forbindelser, hvor der også indgår uretan, som vitterligt er tungt nedbrydeligt.

Skulle der være grund til at frygte for, at jorden kan være forurenet med formaldehyd, er det klogt at gøre netop de ting, der fremskynder den naturlige nedbrydning i jorden: Hold jorden fugtig, lun og godt iltet, og tilsæt eventuelt lidt kvælstofgødning (f.eks. lupinmel) og lidt kalk. Disse råd gælder ved kompostering, og – som citat 2 viser – åbenbart også ved nedbrydning af formaldehyd i jord.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er det en dårlig ide at bruge krydsfinér til højbede?