Hvordan bekæmper vi rødder uden at bruge Roundup?

Jeg har en hæk, der skal udskiftes. Det vil sige den er blevet fældet, og vi skal nu af med rødderne. Min mand vil bore et hul i hver stamme og sprøjte Round Up i, men jeg er ikke begejstret for Round Up, da det er lige ved siden af min køkkenhave, og jeg forsøger at holde haven økologisk. Har I et bud på, hvordan vi kan få taget livet af hækplanterne uden for meget gift.

Med venlig hilsen
Lone Schubert, april 2011

Svar

Det er godt for det fælles miljø, at mange er begyndt at dyrke deres mad økologisk. Det betyder nemlig, at der ikke bliver hældt så meget gift ud på jorden og – med tiden – ned i grundvandet. Derfor iler vi gerne med en anden løsning.

Da det kun er rødderne, der er tilbage, og da der åbenbart ikke skal rejses en ny hæk på stedet, kan man dræbe det sidste liv i hækplanterne ved at dække dem med tætsluttende og lystæt, sort folie i to sæsoner. I den tid kan man så lægge jord eller kompost hen over folien, så den ikke ses. Når de to somre er gået, har rødderne brugt al oplagsnæring på at sætte nye, helt hvide skud, som ikke har haft fotosyntese. Derfor er planten helt og aldeles død.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan bekæmper vi rødder uden at bruge Roundup?