Hvornår planter man nyt marehalm?

Vi har bygget nyt sommerhus og fået »væltet« grunden rundt, der består af sand, men vil gerne genoprette det naturlige look med marehalm, Leymus arenarius. Lige nu er der bare græs/ukrudt og hybenroser. Hvad gør vi? Kan der plantes nyt nu i efteråret?

Med venlig hilsen
Lis Engkær, oktober 2011

Svar

Tanken med at genskabe den naturlige plantevækst hurtigst muligt er helt rigtig. Der er dog det alvorlige problem, at marehalmen ikke selv kan klare at kvæle hybenroserne. Dem må I enten fjerne ved møjsommeligt gravearbejde eller ved at slå dem ned med le gennem et par år. Først når de er døde, kan I få held med marehalmen, som gerne skal plantes i foråret, hvor vandreserven i det løse sand er størst.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvornår planter man nyt marehalm?