Kan granitskærver bruges som jorddække i rosenhed?

Kan man jorddække et rosenbed med et lag granitskærver?

Med venlig hilsen
Per Jensen, maj 2012

Svar

Det er blevet meget populært i disse år, at man bruger granitskærver som dækmateriale. Det skønhedsmæssige er uden for diskussion, for det kan kun den enkelte forholde sig til, men det saglige kan man godt udtale sig om.

Der er to gode grunde til at advare mod at bruge skærver, det være sig af granit eller andre stenmaterialer. For det første kræver det et betydeligt, men overset forbrug af energi, når man forvandler klipper til skærver, og det sker i en situation, hvor vores åbenlyse og usynlige energiforbrug skal og må nedbringes. For det andet er det umuligt at holde et bed med skærver ukrudtsfrit, med mindre man bruger kemiske bekæmpelsesmidler, hvad vi også gerne skulle væk fra.

Mit råd er derfor at bruge et organisk materiale til dækning af bedene. Det kan være egen kompost, kommunal kompost, flis, dækbark eller cacaoskaller. Disse materialer beskytter jordovefladen lige så effektivt som skærver, de omsættes langsomt og bliver til gavn for jordbundens biodiversitet, og det er stadigt muligt at bekæmpe ukrudt ved at hakke, skuffe eller kultivere bedet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan granitskærver bruges som jorddække i rosenhed?