Dæmper træer og buske støj?

Undertegnede er formand for en tennisklub, der har en udfordring. Klubben vil gerne opføre en »Slåmur«, hvor tennisspillere kan træne ved at slå blode mod muren. Denne slåmur er professionel og er støjdæmpet med en særlig belægning, så lyden bliver »stum«.

Sådan en mur støjer, mener Tårnby kommune, men vi taler om 47db, som svarer til, hvad en opvaskemaskine »larmer«. Desværre siger Tårnby kommune, at for at overholde deres lokalplan må det max. være 45db.

Man har glemt at tage højde for, at ind mod den lave bebyggelse, som ligger 50 m fra, hvor muren skal stå, er der en tæt beplantning (om sommeren) med buske og træer som et bælte på 10 m.

Kan Havenyt eller andre komme med et bud på den støjdæmpning denne beplantning vil skabe. Hvis vi kan dokumentere, at støjdæmpningen er mindst/mere end de famøse 2db, så giver kommunen OK.

Klubben håber på, at en eller anden form for dokumentation fra JER kan sætte skub i vores projekt.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Carsten Quistgaard, januar 2013

Svar

Beplantning dæmper lyd en smule, men det er jo også kun det, der brug for. Jeg mener, at beplantningen vil dæmpe lyden mindst 2 db, da 3 db svarer til en halvering af lyden. Det gælder så kun, når der er blade på bevoksningen. Og det afhænger også af bevoksningens tæthed, dvs. at huller, hvor man kan se gennem bladhanget, ofte vil tillade lyden at gå direkte.

I øvrigt betyder de konkrete, lokale forhold meget for virkningen af bevoksningens lyddæmpning. Man kan sikkert opstille nogle teoretiske beregninger, hvis man er akustiker, men det optimale må være at få udført lydmålinger, det giver det mest retvisende billede.

Og så alligevel ikke, for oplevelsen af lyd er jo også individuel for forskellige personer. Man kan også tænke sig at selve lyden af slaget og bolden kan irritere mennesker på grund af den evige gentagelse. Måske er det ikke så irriterende, hvis slagene kommer »i takt«, som hvis de kommer meget tilfældigt, helt »ude af takt«.

Og så kommer jeg til at tænke på, om den højeste lyd i virkeligheden kommer fra selve ketcherens slag mod boldene?

Som sagt, de konkrete forhold er afgørende, og jeg kan desværre ikke komme det nærmere. Jeg kan anbefale landskabsarkitekt Kerstin Johansson i København, der vil kunne hjælpe jer. Hun har tidligere arbejdet med støjdæmpning, og har for øvrigt formgivet den smukkeste støjdæmpende mur, jeg kender.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Dæmper træer og buske støj?