Hvilke afstande skal bruges til æbleespalier?

Jeg er ved at etablere et æbleespallier (og måske en enkelt pære), som beskyttelse for drivhuset mod fodbolde. Espalieret skal først og fremmest avle æbler, dernæst dække for fodboldspil.

Jeg forestiller mig én række placeret ca 1,5 m. fra drivhuset. Højden ender på ca 1,8 m (ved godt »højdere« ikke reddes). Har fået fat i kløvede egestolper á la dem, du ser langs motorvejen.

1. Er der en anbefalet max bredde på grenene? (Fra stammen og ud)
2. Er der en anbefalet min/max afstand mellem grenene?

I vores have er der ca 50 cm muldjord, ca 80–100cm nede er der ler.

Med venlig hilsen
Lars jeppesen, februar 2013

Svar

På en god jord som din, er det fint at plante træerne med 2 meters mellemrum, så er der plads til grene på en meters længde til begge sider. Du kan enten trække snore mellem pælene eller hænge bambus eller pil på i stedet for snore. Det skal kun bruges til at holde grenene på plads, indtil de kan bære sig selv og de frugter, de nu må sætte – og det må ikke være for mange i begyndelsen.

Jeg vil anbefale 40 cm mellem grenene, for ved mindre afstand bliver der meget mere klipperi – men det betyder, at nogle af boldene kan ryge igennem, men da du skriver, at det primært er for frugtens skyld, synes jeg, at du skal holde dig til 40 cm. Går den samlede højde ikke op med 40 cm, må du regne ud om der skal justeres lidt på de 40 cm.

Hvis man kan forene sig med rionet i haven, så kan det være effektivt som boldværn.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke afstande skal bruges til æbleespalier?