Kan jeg flytte et japansk kirsebærtræ i maj?

Hej, jeg ville høre, om jeg kan flytte mit japanske kirsebærtræ nu her i midten af maj!

Og i så fald er der så en speciel måde?

Med venlig hilsen
Sara, maj 2013

Svar

Træer skal flyttes, når de har tabt bladene i efteråret, hvor det vil kunne nå at gendanne rødder nok, inden løvspring. Flytter du det nu, så overlever det ikke. Rødderne vil blive beskadiget og kun en mindre del af rødderne vil være tilbage efter flytningen. Det kan derfor ikke optage vand nok, og bladene vil visne.

Du skriver ikke, hvor stort og hvor gammelt det er, og det er afgørende for, om du vil kunne få succes med at forsøge at flytte det til efterår.

Med hensyn til at flytte træer, så har vi her på Havenyt.dk flere artikler i kategorien Plantning, bl.a. tre artikler om at flytte mindre, større og store træer. Her kan du alt efter dit træs størrelse finde den rigtige viden om at flytte dit kirsebærtræ til efterår.

Som haveejer er det vigtigt at have en grundlæggende viden om planter, så det kan anbefales alle havedyrkere at læse en eller flere grundlæggende bøger om havedyrkning, hvor der bl.a. står noget om, hvornår man planter, sår og flytter planter, og hvordan de skal passes med gødning, beskæring osv. Ellers får man alt for mange skuffelser, når planterne ikke trives og bliver til noget. Mange havebøger er i dag mere inspiration med flotte billeder og havedesign, men her kommer man ikke selv hen uden at vide noget grundlæggende om havedyrkning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan jeg flytte et japansk kirsebærtræ i maj?