Er det lovligt at plante et træ nær skel?

Min nabo har sidste år plantet et par træer. Det ene er plantet ca. 75 cm fra hegnet, og det har allerede nu en krone, der går ind over hegnet, træet bliver større, og til efteråret vil vi få glæde af at skulle samle alle de visne blade op.

Er det legalt at plante store træer så tæt på skellet?

Naboens nyplantede træ er allerede op over plankeværket. Foto: Erik Rand Sildorf

Med venlig hilsen
Erik Rand Sildorf, maj 2013

Svar

Som spørgsmålet er stillet, så må det besvares med et: Ja, det er legalt at plante træer på egen grund. Men det er jo ikke afgjort med det, for alle slags træer bliver større, og med tiden kan deres størrelse få konsekvenser for naboerne. Dels taber træerne – som nævnt – blade, men de taber også knopskæl, blomster og frugter, og det giver unødigt arbejde. Dels vil træerne med tiden skabe en kraftig skygge, som kan være stærkt irriterende, hvis man bor sådan, at skyggen vandrer ind over ens have.

Meget kunne være afværget ved en venlig samtale, før træerne blev plantet. Det er slet ikke sikkert, at naboen har tænkt på sine træer som et problem for andre. Når det er sagt, må det også nævnes, at man har ret til at beskære uønsket trævækst ved at klippe eller save alt det af, som stikker ind over et lodret plan langs skel. Det bliver træet ikke kønnere af, og det hæmmer ikke dets vækst, så den reelle virkning er minimal.

Helt konkret kunne billederne dog tyde på, at det er »kugleahorn«, Acer platanoides ‘Globosum’, der er blevet plantet. Hvis det er korrekt, bliver kronen helt kugleformet uden større højdevækst, og så er problemet muligvis ikke så stort lige i dette tilfælde.

Venlig hilsen Sten Porse

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er det lovligt at plante et træ nær skel?