Hvordan opbevares blomsterløg, mens bedet lægges om?

Jeg har et stort bed med mange blomsterløg, vintergæk, erantis, krokos, påskelilje og bonderoser.

Jeg skal nu have lavet bedet om med nye fliser og nyt jord. Mit spørgsmål er, om jeg kan grave alle løgene op nu, og hvordan kan jeg opbevarer dem, til jeg er færdig med bedet?

Med venlig hilsen
Connie Vinjegaard, juni 2013

Svar

Krokus og påskeliljer kan tåle at blive gravet op uden jord i juni – juli måned, og ligge i et skur sommeren over. Løg med top lægges i tynde lag på flade bakker. Toppene må ikke fjernes, før de er knastørre, og gerne først i forbindelse med lægningen. Løgene lægges igen i august – september.

Vintergækløg og erantisknolde tåler ikke udtørring. Hvis de ikke kan lægges igen med det samme, kan de kommes i urtepotter med havejord. Sæt urtepotterne i skyggen. I tørkeperioder vandes urtepotterne. Løgene lægges igen hurtigst muligt og helst ikke senere end august.

Bonderoser er ikke løg, men stauder. De flyttes bedst i november eller evt. marts. Hvis de skal flyttes nu i juni, skal de opgraves med en stor klump jord, som sættes ned i en stor urtepotte eller plastsæk med huller i bunden. Sæt bonderoserne i skyggen og vand dem i tørkeperioder. Plantes senest i november. Hvis de skal deles, er det bedst at gøre det i forbindelse med plantningen i slutningen af oktober eller november.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan opbevares blomsterløg, mens bedet lægges om?