Kan jeg fylde 1 m jord op omkring stammen?

Hvad gør man, når der skal laves en støttemur på 1 m i højden, og man ikke så gerne ville flytte sit abetræ, der nu er 10 år gammelt og 4 m højt?

Kan man eventuelt omslutte stammen med et stort rør og derefter fylde grunden op med jord udenom, eller bliver det for mørkt for stammen?

Med venlig hilsen
Jan Aarup, oktober 2013

Svar

Desværre: projektet vil ikke lykkes. Så kort må det siges, for kun ganske få træer tåler at få vedvarende fugtighed op omkring rodhals og stamme. Undtagelserne er de arter, som er tilpasset at vokse i og nær vand, som f.eks. pil, poppel, sumpcypres osv.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan jeg fylde 1 m jord op omkring stammen?