Kan man plante træer på areal til jordvarme?

Vi har jordvarme anlæg og derfor jordvarme slanger i ca. 90 cm dybde i både for- og baghave. Vi vil rigtig gerne have nogle træer, både som værn, men også som skygge. Hvilke træer kan vi plante, som ikke har et kæmpe rodnet og skulle en enkelt rod finde vej ned til »slangerne«, hvilken betydning vil det evt få?

Med venlig hilsen
Eva Kruse, januar 2014

Svar

90 cm dybde lyder af temmelig lidt. Jeg troede faktisk, at man lagde slangerne ned i 2 m dybde, hvor temperaturen er nogenlunde konstant 8 grader året rundt, men lad nu det ligge.

Det er konstateret igen og igen, at planterødder (træer, buske, slyngplanter eller stauder) vil invadere alle nedgravede rørføringer, hvis to betingelser er opfyldt:

  1. Der skal være ilt i jorden hele vejen derned, og det vil praksis sige, at jorden skal være løs og veldrænet helt ned til slanger og rør.
  2. Der skal være åbninger, revner, utætheder, som er store nok til, at de fineste rodspidser kan trænge sig ind.

Til gengæld er der ingen forskel på de enkelte arters tilbøjelighed til at gøre det, for hvis lejlighed byder sig, er en konstant vandforsyning fristende for enhver plante. Det er uden betydning, om det er træer, buske, slyngplanter eller stauder, man planter. Hvis der er ilt nok i jorden hele vejen ned til vandfyldte og utætte slanger eller rør, så vil de blive invaderet af rødder.

Det var med hensyn til rørledninger eller slanger fyldt med vand. Når det drejer sig om varmeslanger til jordvarme, kan der ikke forventes problemer med rødder, hvis det temperaturtransporterende stof er glykol. Glykol lokker ikke nogen rod, så ud fra denne synsvinkel er det et velvalgt stof, men det er giftigt for mennesker og husdyr, og ingen kender dets langtidsvirkning i miljøet (grundvandet f.eks.). Derfor er det alligevel betænkeligt at føre det ned i jorden, hvor eventuelle udslip ikke kan afsløres uden videre.

Mere generelt vil jeg nok advare mod at plante store, uflyttelige træer og buske lige over et jordvarmeanlæg.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man plante træer på areal til jordvarme?