Har I nogle forslag, til hvordan jeg kan bygge en kompostplads?

Jeg har en villahave på ca 1000 m² – heraf ca 150 m² køkkenhave. Jeg har for øjeblikket en komstplads på ca 1,5 × 3 meter. Jeg vil gerne have noget bygget op på de 3 sider, så jeg kan styre den. Hvilke materialer kan foreslås? Hvor kan man evt. læse om dette?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Olaf Kaag, april 2003

Svar

Jeg vil nævne 3 miljøvenlige løsninger: en meget billig, en mellembillig og en dyr.

Den første består simpelthen af træ-paller sat lodret. Man kan diskutere skønheden, men ikke økonomien. Og det virker glimrende, især hvis man fylder mellemrummet i pallerne med halm, så komposten ikke tørrer ud.

Den næste løsning hedder lærketræ. Det har en ret god holdbarhed uden at være imprægneret. I jordkontakt vil det sige 5–8 år. Men hvor hjørnestolper skal graves ned, er det altid en god ide, at lade det stykke, som skal i jorden være af beton, og så sætte træstolpen fast herpå nogle cm over jordén.

Den dyre løsning hedder robinietræ. Det er til gengæld særdeles holdbart.

Du kan finde forhandlere af miljøvenligt træ i kategorien Træ og hegn i vores forhandlerguide.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Har I nogle forslag, til hvordan jeg kan bygge en kompostplads?