Hvilke lave stauder er velegnede til et blomsterløgbed?

Jeg har lavet et højbed rundt om et træ i min indkørsel og plantet en masse blomsterløg, inkl. en del lyserøde perlehyachinter. Men hvad kan jeg plante, der blomstrer, når løgene er visnet ned, og gør indkørslen indbydende, men som samtidig ikke dækker de små perlehyachinter. Der er nogen sol om formiddagen, og jeg vander selv under træet.

Tak for en god blog.

Med venlig hilsen
Sally Staadsen-Boesen, marts 2014

Svar

Da ønsket her er at have noget smukt at se på, som dog ikke overvokser de ret lave perlehyacinter, kan man vælge blandt følgende stauder:

Stedsegrønne
Almindelig engelsød (bregne)
Almindelig hasselurt
Bidende stenurt
Blå anemone

Sommerblomstrende
Almindelig engelskgræs
Fjer-nellike
Gul Snerre
Horn-viol

Efterårsblomstrende
Høst-lyng
Regnbue-svingel (græs med blågrønne blade)
Smalbladet timian
Ægte lavendel

De her nævnte planter klarer sig uden for megen vanding, de er lave, og de blomstrer smukt – bortset fra bregnen og græsset.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke lave stauder er velegnede til et blomsterløgbed?