Hvilken type græs til græsarmeringssten?

Jeg har en lille P-plads med græsarmeringssten. Desværre er græsset aldrig vokset op. Jeg ved ikke, hvilken type græs, der har været sået. Men hvilken type græsblanding skal jeg gå efter? Bilen holder ret ofte på pladsen, der, når bilen ikke holder der, får eftermiddagssol.

Og er der nogle foranstaltninger, jeg skal gøre mig, inden jeg sår? Den nuværende jord i armeringsstenene er ret gruset.

Med venlig hilsen
Marie, marts 2014

Svar

Problemet med de såkaldte græsarmeringstyper er, at de kun duer, hvis man ikke bruger armeringen til at køre på. De passer til brandveje og private veje op til sommerhuse, hvor man kun kommer få gange om året, men ikke til indkørsler og p-pladser. På de steder bliver græsset slidt væk – uanset hvilken græstype, man bruger.

Da der spørges ud fra konkrete forhold, kan det anbefales at bruge græssorten rødsvingel, som er tørketålende og hårdfør. Den grusede jord er god i armeringsstenene, men det vil være klogt at lægge en topdressing på ca. 2 cm tykkelse ud oven på gruset. Der kan bruges egen kompost eller en blanding af lige dele champost og filtergrus. Husk at vande dette tynde lag jord god igennem 48 timer før såningen! Og vent med at så græsfrøene, til jorden er lun sidst i april til først i maj.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilken type græs til græsarmeringssten?