Kan gammel vintønde bruges til at opsamle regnvand i?

For 3 år siden købte jeg en gammel vintønde, hvor jeg samler vand fra naboens nylagte garagetag, som er belagt med tagpap.

Er det ok at bruge vandet til mine roser og krukker? De første par år lugtede vandet af rødvin, men kan vandet holde sig uden at »rådne« og kan planterne tåle det? Jeg har haft en gammel fuchsia som gik til sidste sommer, måske pga. vandet fra tønden?

Håber I har tid til et svar. Jeg har modtaget Havenyt pr. mail i mange år.

Med venlig hilsen
Magnhild Laursen, maj 2014

Svar

Der er rigtig mange haveejere, som i mange år har brugt gamle vintønder til at samle regnvand i. Og er de først skyllet grundigt igennem, så bør der ikke være problemer med at bruge vandet. I sæsonen skiftes vandet jo hurtigt ud, så vandet bør ikke begynde at rådne – sørg for at der er et filter på tilløbet til tønden, så der ikke kommer en masse organisk materiale med derned. Tøm tønden inden vinter.

Jeg har netop været til et foredrag om at opsamle regnvand, og her var meldingen, at regnvand fra gamle paptage ikke var en god ide, mens regnvand fra den ny type tagpap endda kunne opsamles til at drikke.

Hvis du har vandet i flere år, og det kun er din fuchsia, som er gået ud, så tror jeg, at det skyldes andre årsager, at den gik ud.

Som altid, hvis man gerne vil være sikker, så undersøg det. Tag f.eks. 6 planter af samme slags og samme udviklingstrin, plantet i samme jord, gødet ens. Vand de tre med vand fra vintønden og de tre andre med regnvand opsamlet i anden beholder over en længere periode. Og se, om der er forskel i planternes udvikling.

Du kan ikke bruge vand fra vandhanen som alternativ vanding i forsøget, da det indeholder mere kalk end regnvandet. Regnvand har således et lavt pH indhold i forhold til vand fra hanen, og det kan have betydning for de planter, man vander. Nogle haveeksperter mener, at grønsager i drivhuset har bedst af vand fra hanen. Surbundsbedet er det derimod bedst at vande med regnvand, her skal jordens pH værdi holdes lavt.

Fuchsia foretrækker faktisk en jord med en ret høj pH værdi: 6–7,5. Så her er det måske en ide at vande med vand fra hanen. Og det er måske her at årsagen til fuchsiaens mistrivsel skal findes, hvis den har stået i samme jord og er blevet vandet med regnvand i alle årene. Eller det har været en medvirkende årsag.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan gammel vintønde bruges til at opsamle regnvand i?