Er det en god ide med bregner på et græstag?

Jeg har et sommerhus med græs på taget. Nogle bregner, ca. 50 cm høje, har slået sig ned deroppe og ser flotte ud. Mit spørgmål er: Kan deres rødder ødelægge plastdækket under græstørv? Jeg vil meget gerne beholde bregner deroppe? Men jeg fjerner træer, der slår rod deroppe, da jeg er bange for deres rødder går dybt!

Med venlig hilsen
Camilla Lindemann, maj 2014

Svar

Bregner i græsdækket på taget er kun godt. Rødderne vil ikke gå igennem, hvis plasten er intakt. Hvis der er huller i plasten er græsset faktisk et større problem. Ud fra din beskrivelse tror jeg, bregnen er en engelsød, Polypodium vulgare. Den kan lave et fint stabilt dække, og da den er vintergrøn, er den fin helt hen til marts, hvor de nye blade kommer. Kun tørke kan give den problemer, men det samme gælder jo for græsset. Så fryd jer endelig over jeres bregner.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er det en god ide med bregner på et græstag?