Hvor stærk skal konstruktionen være til taghave?

Vi har en forholdsvis lille parcelhusgrund, for lille til at der er plads til en køkkenhave. Derfor fik vi den ide, at etablere nogle højbede på taget af vores carport/værksted, når vi alligevel skal bygge en ny til sommer.

Men jeg har svært ved at finde noget materiale om emnet på nettet og på biblioteket. Vi skal blandt andet vide, hvor stærk konstruktionen skal være for at bære vægten fra jord og planter, og hvilket materiale der er egnet til at ligge mellem tag og jord? Er tagpap fx egnet?.

Det kunne være rart med erfaringer og gode ideer fra andre – der må være andre, der har tænkt de samme tanker som os.

Kan du/I henvise til noget materiale om emnet?

Med venlig hilsen
Anne Marie Jeppesen, december 2014

Svar

Jeg tror ikke, at der er tilgængeligt materiale omkring, men jeg ved, at Mads Boserup fra Tagtomat.dk er i gang med at skrive en bog om at dyrke grønsager på tage og i baggårde. Jeg har spurgt ham, og fik dette svar:

Hej Karna

Jeg arbejder på en manual for præcis dette :-) Men har ikke nogen links endnu om emnet. Vi satser på at få en ingeniør til at beregne og beskrive, så kan folk selv lave det efterfølgende.

Men da jeg ikke har penge til at betale for ingeniør, går det lidt langsomt med at få den lavet.

Du må gerne give dem mit mobilnummer så kan de ringe og spørge :-)

Og når vi så har det færdige materiale klar, så vil de måske være med til at dokumentere det?

Godt nytår
Mads

Mads Boserup og de andre bag Tagtomat.dk forsøger at rejse penge til at udgive bogen, når de er færdig med at skrive den. Du kan støtte deres bogprojekt.

Måske er der en ingeniør, der har lyst til at medvirke med beregninger til bogprojektet?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor stærk skal konstruktionen være til taghave?